Uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego
144.33 zł | |
Rabat: | 24.67 zł |
Cena katalogowa: | 169.00 zł |
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: | 144.48 zł |
Dostępność: 0
Czas realizacji:
72 godziny
Średnia ocena: 0
Dodaj recenzję »
Koszt dostawy
Standardowy koszt dostawy na terenie RP od 7,99zł
Darmowa dostawa
Do darmowej dostawy pozostało: 389.00 zł
Uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego
Autorzy | red.Dziedziak Bernadeta |
---|---|
Rok wydania | 2021 |
Wydanie | 2 |
Wydawca | C.H. Beck |
Kod EAN/ISBN | 9788382357905 |
Najbardziej aktualny poradnik kompleksowo omawiajcy tematyk uchway budetowej na 2022 r.
Zakres danych zawartych w uchwale budetowej ulega zmianom nie tylko wskutek kolejnych nowelizacji ustawy o finansach publicznych, ale take wobec zmian w przepisach stanowicych podstaw prawn do opracowania i realizacji budetu (istotna zmiana klasyfikacji budetowej z 26.7.2021 r.), czy te na skutek pojawiania si nowych instytucji prawnych (np. budet obywatelski, limitacja niestandardowych tytuów dunych), nowych róde finansowania zada (Fundusz przeciwdziaania COVID-19, RFIL) oraz poszukiwania efektywniejszych form realizacji zada budetowych w tym rónych paszczyzn wspódziaania JST w tym zakresie, problemów z dotacjami zamieszczanymi w budecie, jak równie uwarunkowa o charakterze obiektywnym (stan zagroenia epidemicznego, stan epidemii).
W zwizku z tym w niniejszej ksice przedstawiamy i wyjaniamy liczne zmiany w przepisach, które dotycz sporzdzania uchway budetowej na 2022 r. Dotycz one np. zmian w przepisach zwizanych z COVID-19, RFIL, wanych dla budetu kwestii klasyfikacyjnych (np. konstruowania planu wydatków budetu w oparciu o rozdziay usugowe i podmiotowe).
Omawiamy równie problematyk zmian budetu, a w szczególnoci kwesti zakresu kompetencji organu wykonawczego do dokonywania zmian w budecie JST w tym zwizanych z przeciwdziaaniem skutkom epidemii COVID-19. To zagadnienie zostao uregulowane w ustawie z 2.3.2020 r. o szczególnych rozwizaniach zwizanych z zapobieganiem, przeciwdziaaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakanych oraz wywoanych nimi sytuacji kryzysowych.
Do wanych zmian naley zaliczy podniesienie rangi szczególnych zasad wykonywania budetu wynikajcych z ustaw odrbnych poprzez zaliczenie niewykorzystanych rodków pieninych pochodzcych z ich rozliczenia do przychodów budetu JST i róde finansowania deficytu budetowego i poszerzanie tych zasad o kolejne tytuy dochodów np. RFIL lub niejasne pod tym wzgldem zmiany jakie miay miejsce np. w ustawie – Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Wanym narzdziem wykonywania budetu s rezerwy budetowe, które musz znajdowa si w budecie kadej JST. Dotycz one sytuacji nieprzewidzianych, nadzwyczajnych, wyjtkowych, jakie zdarzaj si w trakcie wykonywania budetu. Z tak sytuacj mamy do czynienia w z zwizku z trwajc pandemi COVID-19. Tutaj pojawia si wiele wtpliwoci na jakie zadania mona wykorzystywa rodki z tych rezerw, w jakiej wysokoci powinny by one tworzone. To wszystko wyjaniamy w niniejszej publikacji.
Istotnym atutem tej publikacji jest ponadto omówienie tematyki wydatków niewygasajcych oraz blokowanie planowanych wydatków budetowych, szczególnie przydatne JST w sytuacji epidemii COVID-19, czy innych stanów zagroenia wykonania budetu.
Ponadto w ksice przedstawiono wiele cigle aktualnych i wanych zagadnie zwizanych z trybem prac nad projektem uchway budetowej, funduszem soeckim oraz budetem obywatelskim. W szczególnoci wprowadzone z dniem 31.1.2018 r. regulacje ustawowe dotyczce budetu obywatelskiego wci wywouj wiele problemów w zakresie ich stosowania w praktyce samorzdowej. Ksika przedstawia problematyk budetu obywatelskiego w wietle przepisów prawa finansów publicznych, omawia charakter prawny wydatków dokonywanych przez organy JST na realizacj zada budetu obywatelskiego, a take ich umiejscowienie w uchwale budetowej JST. W podobnym wietle przedstawiono w ksice problematyk funduszu soeckiego. Epidemia COVID-19 spowodowaa, e organy stanowice w niektórych gminach nie byy w stanie zachowa ustawowego zawitego terminu na podjcie uchway w sprawie funduszu soeckiego – 31 marca roku poprzedzajcego rok budetowy.
W drugim wydaniu ksiki szczegóowo przedstawiono zagadnienie rodków budetowych na zadania realizowane w ramach wspódziaania jednostek samorzdu terytorialnego z przedstawieniem moliwych form tego wspódziaania oraz zwizanych z nimi dochodów i wydatków wraz prawidowym ich ujciem w uchwale budetowej.
Drugie wydanie poszerzono o rozdzia dotyczcy tematyki dotacji. W formie dotacji JST otrzymuj wiele transferów rodków z budetu pastwa, z budetów innych JST oraz od innych JSFP. Poprzez udzielenie dotacji JST finansuj du cz naoonych na nie zada. Jest to problematyka stwarzajca szereg problemów, a nieprawidowoci s dotkliwe i sankcjonowane na gruncie ustawy o odpowiedzialnoci za naruszenie dyscypliny finansów.
Osobny rozdzia powicono Rzdowemu Funduszowi Inwestycji Lokalnych, wobec kolejnych transz rodków jakie JST pozyskuj z tego Funduszu w 2021 r.
W drugim wydaniu na kocu ksiki „Uchwaa budetowa" znalaz si nowy rozdzia „Uchwaa budetowa jednostki samorzdu terytorialnego w pytaniach i odpowiedziach", w którym autorzy odpowiadaj na nurtujce szczególnie praktyków samorzdowych pytania dotyczce problematyki budetowej.
W ksice wyjaniono m.in.: zagadnienia z zakresu:
Zmian w budecie:
Rezerw:
Wydatków niewygasajcych:
Budetu obywatelskiego:
Funduszu soeckiego:
Wszystkie wzory dokumentów publikowane w ksice s dostpne na stronie internetowej, której adres znajduje si w wersji wydrukowanej publikacji.
Autorzy | red.Dziedziak Bernadeta |
---|---|
Rok wydania | 2021 |
Wydanie | 2 |
Wydawca | C.H. Beck |
Kod EAN/ISBN | 9788382357905 |