Metodyka pracy adwokata i radcy prawnego w sprawach przestępstw oraz wykroczeń drogowych
169.95 zł | |
Rabat: | 29.05 zł |
Cena katalogowa: | 199.00 zł |
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: | 170.13 zł |
Dostępność: 100
Czas realizacji:
72 godziny
Średnia ocena: 0
Dodaj recenzję »
Koszt dostawy
Standardowy koszt dostawy na terenie RP od 7,99zł
Darmowa dostawa
Do darmowej dostawy pozostało: 389.00 zł
Metodyka pracy adwokata i radcy prawnego w sprawach przestępstw oraz wykroczeń drogowych
Autorzy | Olężałek Mariusz |
---|---|
Format | A5 |
Rok wydania | 2020 |
Wydanie | 2 |
Wydawca | C.H. Beck |
Kod EAN/ISBN | 9788381985284 |
Liczba stron | 870 |
Metodyka zawiera praktyczne wskazówki karnoprawne, procesowe oraz kryminalistyczne dotyczce wypadków i kolizji komunikacyjnych, prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzewoci (lub pod wpywem rodka odurzajcego), a take problematyki zasad bezpieczestwa w ruchu drogowym.
Proces dowodzenia w tych sprawach jest niezwykle skomplikowany. Kady bowiem obroca i penomocnik – niezalenie od dziedziny oraz tematyki spraw, jakimi si na co dzie zajmuje – powinien by profesjonalnie przygotowany do wykonywania swojego zawodu. W praktyce popeniane s niestety liczne bdy, zarówno w postpowaniu przygotowawczym, jak i jurysdykcyjnym. Wane jest, aby tego unika, poniewa maj one istotny wpyw nie tylko na wydawane wyroki, ale czsto pomykowe skazanie osób. Taki te jest jeden z gównych celów prezentowanej Metodyki. Nie naley równie zapomina, e nierzetelna i bdnie przygotowana opinia powoduje bardzo daleko idce konsekwencje, nie tylko dla stron procesowych, ale caego wymiaru sprawiedliwoci. Niezbdna jest wic inter alia podstawowa wiedza na temat taktyki przesuchania biegego przez obroc lub penomocnika w procesie karnym. Jak wskazuj bowiem dane, w postpowaniu karnym w latach 2001–2016 w pierwszej instancji w sdach rejonowych zostao uniewinnionych tylko 2,38% osób.
Biorc pod uwag wszystkie rozdziay z czci szczególnej Kodeksu karnego, okazuje si, e z rozdziau XXI pt. „Przestpstwa przeciwko bezpieczestwu w komunikacji" sdy skazuj najwicej osób. W okresie od 2002 do 2016 r. byo to a 1 878 508 prawomocnie skazanych osób (jako czyn gówny). cznie skazanych ze wszystkich rozdziaów czci szczególnej kodeksu karnego byo 5 986 834. Oznacza to, e procentowy udzia skazanych za przestpstwa przeciwko bezpieczestwu w komunikacji w okresie ostatnich 15 lat stanowi 31,38% wszystkich przestpstw z Kodeksu karnego. Co wicej, w praktyce polskiego wymiaru sprawiedliwoci szybko okazao si, e przestpstwo z tego rozdziau – a mianowicie z przepisu art. 178a KK (prowadzenie pojazdu w stanie nietrzewoci lub pod wpywem rodka odurzajcego) – jest najczciej osdzanym przestpstwem wydziaów karnych w caej Polsce (w okresie od 2002 do 2016 r. prawomocnie skazano z niego 1 726 185 osób). Wskaza naley, e wszystkie ww. obliczenia s wasne i zostay dokonane na podstawie danych MS, natomiast brak jest dostpnych nowszych statystyk w powyszych kwestiach.
Opracowanie ma charakter interdyscyplinarny – czy wtki nie tylko z zakresu postpowania karnego i prawa karnego materialnego, prawa wykrocze oraz postpowania w sprawach o wykroczenia, ale równie – w ograniczonym zakresie – z prawa karnego wykonawczego, kryminalistyki, socjologii, a take medycyny.
W Metodyce wskazano 1200 orzecze (równie niepublikowanych), a take niemal 500 pozycji literatury przedmiotu. W publikacji uwzgldniono stan prawny na dzie 1.06.2020 r.
Metodyka jest podzielona na IV czci.
Cz I. obejmuje cztery rozdziay – omówienie wybranych przestpstw i wykrocze drogowych pod ktem analizy karnoprawnej.
Wskazuje ustawowe znamiona przestpstwa prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzewoci (lub pod wpywem rodka odurzajcego) w ruchu ldowym (art. 178a KK), spowodowania wypadku komunikacyjnego (z art. 177 KK), wypadku drogowego popenionego w stanie nietrzewoci lub pod wpywem rodka odurzajcego (art. 178 KK), a take wykrocze dotyczcych kolizji drogowych i prowadzenia pojazdu w stanie po uyciu alkoholu lub podobnie dziaajcego rodka.
Przedstawione s tu równie rónice pomidzy kierowaniem i prowadzeniem pojazdu, a take kary (z uwzgldnieniem przepisów art. 37a i 37b KK, które od dnia 1.7.2015 r. wprowadziy moliwo stosowania kary zamiennej – m.in. grzywn lub kar ograniczenia wolnoci zamiast kary pozbawienia wolnoci), rodki karne oraz rodki kompensacyjne groce za ich popenienie.
W rozdziale pierwszym poruszone s take zagadnienia odpowiedzialnoci karnej osoby prowadzcej holowany pojazd mechaniczny w stanie nietrzewoci i problematyki kwalifikacji prawnej czynu zachowania sprawcy, który kierujc pojazdem mechanicznym w stanie nietrzewoci, w nastpstwie naruszenia zasad bezpieczestwa w ruchu, powoduje wypadek komunikacyjny, a w rozdziale drugim dodatkowo kwestie odpowiedzialnoci karnej instruktora oraz egzaminatora za wypadek lub wykroczenie komunikacyjne. Aspekty te s szczegóowo omówione z uwzgldnieniem wszystkich ostatnich nowelizacji, które obowizuj od dnia 18.5.2015 r.,1.7.2015 r., 15.4.2016 r.,1.6.2017 r. oraz 9.4.2018 r.,
Cz II. Problematyka zasad bezpieczestwa w ruchu drogowym – pomimo wielu opracowa przedstawicieli literatury i orzecznictwa sdowego jest nadal zagadnieniem trudnym oraz skomplikowanym w praktyce polskiego wymiaru sprawiedliwoci.
Zawiera ona usystematyzowanie pogldów pimiennictwa w tym temacie, jak równie kompleksowe orzecznictwo sdowe. Bez wtpienia, niezwykle interesujce wskazówki odnajd w prezentowanej czci instruktorzy nauki jazdy. Równie przyszli kierowcy, a obecni kursanci, mog zapozna si z cennymi uwagami dotyczcymi najczstszych bdów popenianych przez osoby prowadzce pojazd mechaniczny w ruchu drogowym na podstawie przedstawionych oraz omówionych rzeczywistych stanów faktycznych. In principio naley ju przypomnie, e zasady bezpieczestwa w ruchu ldowym mona naruszy umylnie lub nieumylnie, a spowodowanie wypadku drogowego moe nastpi tylko w sposób nieumylny.
Cz III. Metodyki przedstawia aspekty procesowe i kryminalistyczne dotyczce wypadków oraz kolizji drogowych, a take prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzewoci w ruchu ldowym. Znajdziemy w niej w poszczególnych rozdziaach omówienia dotyczce:
W IV. czci Metodyki zawarto wzory pism procesowych (m.in. zaalenie na zatrzymanie prawa jazdy, wniosek o dopuszczenie dowodu z opinii biegego z zakresu toksykologii, sprzeciwy od wyroków nakazowych, owiadczenie o dziaaniu w sprawie w charakterze oskaryciela posikowego, owiadczenie o wstpieniu w prawa zmarego oskaryciela posikowego, upowanienie tymczasowe do obrony udzielone przez inn osob ni podejrzany, wniosek o wezwanie biegego celem zoenia ustnej uzupeniajcej opinii, a take o wyczenie biegego).
Niniejsze 2. wydanie – z uwagi na liczne nowe treci – znajduje si w powikszonym formacie wydawniczym. Zawiera zaktualizowane orzecznictwo (400 nowych judykatów) oraz omówienie najnowszych zmian legislacyjnych wprowadzonych m.in.:
Ponadto omawia projekt ustawy z 13.6.2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3451), który penalizuje m.in. zachowanie sprawy w sytuacji, gdy bezporednio po spowodowaniu wypadku drogowego, sprowadzeniu katastrofy lub jej bezporedniego niebezpieczestwa w ruchu ldowym, morskim lub powietrznym, spoywa napój alkoholowy lub zaywa rodek odurzajcy.
Czytelnik oprócz odpowiedzi na pytanie, czy spowodowanie wypadku przez nietrzewego kierujcego automatycznie przesdza o jego winie, czy kierujcy pojazdem uprzywilejowanym korzysta z bezwzgldnego pierwszestwa podczas przejedania przez miejsca, w których przecinaj si kierunki jazdy na jezdni przy jedzie na wprost i jaka jest rónica pomidzy kierowaniem a prowadzeniem pojazdu oraz taktyk i technik jazdy, nabdzie wiedz na temat tego, dlaczego nie warto skada wniosku o skazanie bez przeprowadzania rozprawy / dobrowolne poddanie si karze przy chci uzyskania warunkowego umorzenia postpowania karnego, czy moliwe jest zapamitanie prdkoci pojazdu przed wypadkiem (i ewentualne konsekwencje takiej wypowiedzi), a take, w jaki sposób alkohol oraz rodki odurzajce wpywaj na swobod wypowiedzi oraz jakie s konsekwencje procesowe przesuchania osoby bdcej w takim stanie i moliwo skrócenia przez sd zakazu prowadzenia pojazdów, warunki uznania za wykonany rodka karnego orzeczonego doywotnio. Ponadto zapozna si z prawidow podstaw prawn przy skadaniu wniosku o zgod na widzenie przez organy procesowe, statusem procesowym adwokata i radcy prawnego w przypadku zatrzymania osoby podejrzanej, a take co zrobi w sytuacji, gdy wynik badania Klienta przy uyciu tzw. alkomatu wyniós 0,10 mg/l czy 0,25 mg/l..
Metodyka jest przeznaczona przede wszystkim dla adwokatów i radców prawnych zajmujcych si kwesti wypadków oraz kolizji komunikacyjnych, prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzewoci lub pod wpywem rodka odurzajcego, a take problematyk zasad bezpieczestwa w ruchu drogowym – w aspekcie karnoprawnym, procesowym i kryminalistystycznym. Poza tym, co oczywiste, publikacj mona poleci sdziom i prokuratorom, policjantom, biegym, kierowcom, instruktorom nauki jazdy oraz kursantom, jak równie aplikantom i studentom kierunków prawniczych oraz nauk o bezpieczestwie (w tym seminariów i kó naukowych, chccych pogbi wiedz wykraczajc poza standardowy podrcznik z procesu karnego, materialnego prawa karnego oraz wykrocze). Z uwagi na kazuistyczne omówienie kadej czci Metodyki – naley j zarekomendowa take przedstawicielom nauki prawa i procesu karnego, wykrocze oraz kryminalistyki.
Autorzy | Olężałek Mariusz |
---|---|
Format | A5 |
Rok wydania | 2020 |
Wydanie | 2 |
Wydawca | C.H. Beck |
Kod EAN/ISBN | 9788381985284 |
Liczba stron | 870 |