Moje konto

Wieloletnia prognoza finansowa jako instrument zarządzania finansami lokalnymi

144.33 zł
Rabat: 24.67 zł
Cena katalogowa: 169.00 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 144.48 zł
-+
Dodaj do ulubionych

Dostępność: 100

Czas realizacji:
72 godziny

Średnia ocena: 0
Dodaj recenzję »

Koszt dostawy

Standardowy koszt dostawy na terenie RP od 7,99zł

Darmowa dostawa

Do darmowej dostawy pozostało: 389.00 zł

Wieloletnia prognoza finansowa jako instrument zarządzania finansami lokalnymi

Autorzy red.Walczak Piotr
Format B5
Rok wydania 2019
Wydanie 5
Wydawca C.H. Beck
Kod EAN/ISBN 9788381585880
Liczba stron 750
Wieloletnia prognoza finansowa jako instrument zarzdzania finansami lokalnymi

Gotowe rozwizania w zakresie Wieloletniej Prognozy Finansowej

Zmiany w ustawie o finansach publicznych dotyczce m.in. ustawowego katalogu tytuów dunych, relacji spaty zobowiza, róde finansowania deficytu oraz zasady równowaenia wydatków biecych skutkoway zmianami dotyczcymi wieloletniej prognozy finansowej. Jest to zwizane z jedn z zasadniczych funkcji prognozy polegajc na potwierdzeniu zachowania przez JST relacji spaty zobowiza w okresie, na jaki zostaa przyjta prognoza dugu (cz WPF).

Ponadto na sposób stosowania przepisów w zakresie WPF maj wpyw regulacje i ich zmiany dotyczce innych konstrukcji prawnych systemu finansów publicznych (np. ostatnie zmiany w przepisach ustawy o utrzymaniu porzdku i czystoci w gminach).

W zakresie WPF sporzdzanej na 2020 r. naley przede wszystkim zwróci uwag na konieczno sporzdzenia prognozy wedug istotnie zmienionego wzoru WPF, co jest rezultatem wyej wskazanych zmian w zakresie ustawy o finansach publicznych.

Wieloletnia prognoza finansowa sporzdzana na 2020 r. powinna uwzgldni wiele zupenie nowych uwarunkowa zwizanych z prowadzeniem gospodarki finansowej przez JST. Dotycz one m.in.:

  • ustalania relacji spaty zobowiza z art. 243 ustawy o finansach publicznych,
  • ustalania relacji równowaenia wydatków biecych z art. 242 ustawy o finansach publicznych,
  • koniecznoci precyzyjnego zidentyfikowania wszystkich róde przychodów wykonywanych przez JST (np. spata poyczek, nadwyka rodków zwizanych z dochodami i wydatkami realizowanymi w ramach szczególnych zasad wykonywania budetu),
  • regu zacigania dugu na podstawie zobowiza „spacanych wydatkami",
  • zasad restrukturyzacji zaduenia JST,
  • zacigania zobowiza na programy, projekty, zadania wspófinansowane ze rodków europejskich,
  • zasad zacigania poyczek w pastwowych i samorzdowych osobach prawnych (art. 90 ustawy o finansach publicznych),
  • zacigania zobowiza na projekty wspófinansowane ze rodków europejskich,
  • zacigania dugu na podstawie niestandardowych instrumentów finansowych (leasing, sprzeda zwrotna, subrogacja).

Ksika wyjania sporne i trudne zagadnienia dotyczce w szczególnoci:

  • zgodnoci budetu i uchway w sprawie WPF – przedstawiono zmiany w budecie i ich wpyw na tre WPF,
  • kompetencji organów JST do dokonywania zmian w uchwale w sprawie WPF,
  • obliczania relacji spaty zobowiza (art. 243 ustawy o finansach publicznych), z uwzgldnieniem dwóch ustalonych przez FinPubU metodologii obliczania tej relacji,
  • prawidowego wypenienia tabeli zawartej w aplikacji BeSTi@ – ksika stanowi swoisty przewodnik po wzorze WPF, który jest zawarty w rozporzdzeniu ,
  • sposobu identyfikowania wartoci z poszczególnych róde przychodów budetu JST,
  • prawidowego prognozowania kwot z tytuu udzielonych porcze i gwarancji,
  • treci tzw. umów wsparcia zawieranych midzy JST a spókami komunalnymi,
  • procedury umoliwiajcej uchwalenie budetu i WPF w sytuacji niespeniania przez JST zasad okrelonych w przepisach o finansach publicznych.

Ciekawy materia pokazujcy problemy stosowania prawa zawiera rozdzia omawiajcy najczciej stwierdzane nieprawidowoci w zakresie sporzdzania WPF przez RIO, jak równie rozdzia prezentujcy orzecznictwo zwizane ze stosowaniem przepisów dotyczcych WPF.
Projekt WPF na 2020 r. i lata kolejne naley sporzdzi do 15.11.2019 r.

W zwizku z licznymi wtpliwociami zwizanymi ze stosowaniem WPF, jak równie majc na uwadze zmiany przepisów w tym zakresie (w tym nowy wzór WPF), wydawnictwo C.H.Beck, wraz z zespoem autorskim pod redakcj Piotra Walczaka, przygotowao kolejne wydanie ksiki:
Wieloletnia prognoza finansowa jako instrument zarzdzania finansami lokalnymi

W tej ksice wyjaniono m.in. nastpujce zagadnienia:

  • jaki jest charakter prawny WPF i jej moc obowizujca,
  • co oznacza realistyczno WPF,
  • jak rol peni objanienia przyjtych w WPF wartoci,
  • jakie s metodologiczne podstawy prognozowania wartoci finansowych w WPF,
  • czy mona uchwali WPF mimo niespeniania relacji spaty zobowiza,
  • jak opracowa program naprawczy,
  • jak oblicza wskanik spaty zobowiza,
  • jakie s zasady ustalania spenienia zasady zrównowaenia wydatków biecych budetu,
  • w jaki sposób naley prezentowa w WPF dug spacany wydatkami,
  • w jaki sposób naley prezentowa w WPF operacje zwizane z emisj obligacji przychodowych,
  • w jaki sposób naley rozumie ustawowe wyczenia z obliczania wskanika spaty zobowiza,
  • na czym polega restrukturyzacja dugu JST,
  • na czym polega prognozowanie wydatków z tytuu udzielonych przez JST porcze i gwarancji,
  • jak naley obliczy warto poszczególnych przychodów budetu JST,
  • jak naley dokonywa zmian w WPF,
  • jaka jest rola uchway w sprawie WPF dla zacigania zobowiza wieloletnich,
  • jak prawidowo zacign zobowizanie dune podlegajce wyczeniu z relacji spaty zobowiza w zakresie finansowania wkadu krajowego,
  • co jest przedsiwziciem w rozumieniu WPF,
  • czy umowa dotyczca odbioru odpadów komunalnych jest przedsiwziciem,
  • jak prognozowa przedsiwzicia finansowane ze rodków europejskich,
  • co oznacza zgodno WPF z uchwa budetow i jaki jest zakres tej zgodnoci,
  • jak zmiany w budecie naley pokaza w WPF w roku bazowym i latach kolejnych,
  • jakie dane powinna zawiera informacja o ksztatowaniu si WPF,
  • w jaki sposób orzecznictwo ksztatuje praktyk stosowania przepisów dotyczcych WPF,
  • jakie nieprawidowoci stwierdzaj RIO w odniesieniu do WPF,
  • w którym kierunku id propozycje zmian legislacyjnych w zakresie WPF,
  • czy WPF obejmuj obowizujce w JST procedury kontroli zarzdczej.

W ksice podano stron internetow, gdzie do darmowego cignicia s:

  • uchway w sprawie WPF wraz z zacznikami (wykaz przedsiwzi wieloletnich itp.),
  • uchway w sprawie zaniechania realizacji przedsiwzicia,
  • uchway w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budetowych realizujcych budet JST w zakresie prowadzenia przedsiwzi okrelonych w WPF (wraz z zacznikami),
  • uchway w sprawie okrelenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budetu gminy i informacji o ksztatowaniu si WPF oraz informacji o przebiegu wykonania planu finansowego samorzdowych instytucji kultury,
  • uchway w sprawie WPF zawierajce jedynie informacj o ksztatowaniu si WPF, w tym o realizacji przedsiwzicia,
  • informacje o ksztatowaniu si WPF, w tym o realizacji przedsiwzi.

Nowe wydanie publikacji zostao poszerzone o rozdziay dotyczce: metodologii prognozowania wartoci finansowych w WPF, prognozowania wydatków z tytuu porcze i gwarancji, metodologii identyfikowania przychodów z poszczególnych róde wskazanych w FinPubU, zasad restrukturyzacji zobowiza dunych oraz emisji obligacji przychodowych.

Z uwagi na nowy stan prawny zasadniczo zostay zmienione rozdziay dotyczce wzoru WPF, relacji spaty zobowiza oraz zasad zacigania wieloletnich zobowiza. Pozostae rozdziay uzupeniono i uaktualniono, tak aby uwzgldni najnowsze orzecznictwo, jak równie ksztatujc si praktyk JST. Zaktualizowano take rozdziay omawiajce wyniki kontroli RIO i orzecznictwo w sprawie WPF, jak równie rozdzia z pytaniami czytelników.

Autorzy red.Walczak Piotr
Format B5
Rok wydania 2019
Wydanie 5
Wydawca C.H. Beck
Kod EAN/ISBN 9788381585880
Liczba stron 750
:
:
: