Moje konto

Tworzenie aktów prawa miejscowego

118.71 zł
Rabat: 20.29 zł
Cena katalogowa: 139.00 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 118.83 zł
-+
Dodaj do ulubionych

Dostępność: 100

Czas realizacji:
72 godziny

Średnia ocena: 0
Dodaj recenzję »

Koszt dostawy

Standardowy koszt dostawy na terenie RP od 7,99zł

Darmowa dostawa

Do darmowej dostawy pozostało: 389.00 zł

Tworzenie aktów prawa miejscowego

Autorzy Gawłowski Robert, Kozłowski Piotr, Sobolewska Agata
Format B5
Rok wydania 2019
Wydawca C.H. Beck
Kod EAN/ISBN 9788381280501
Liczba stron 180
Tworzenie aktów prawa miejscowego

Dziaalno legislacyjna organów administracyjnych to jedna z ich podstawowych czynnoci. Kady z mieszkaców funkcjonuje w swojej gminie wedug regu i zasad które zostay okrelone w uchwaach lub zarzdzeniach. Nie wszystkie jednak uchway s jednoczenie aktami prawa miejscowego. Od czego to zaley? Jak stae elementy powinna mie uchwaa? Kto j ocenia i jak poprawi bdy/pomyki? To pytania na które odpowied przygotowali autorzy ksiki.

Uchwalania prawa czsto jest przedmiotem duego zainteresowania opinii publicznej, komentatorów, ale take analityków i komentatorów wskazujcych na róne mankamenty tworzenia prawa. Nadprodukcja prawa, zbyt dua szczegóowo ustaw, czste zmiany, niejasne przepisy i wiele innych okrele to przejawy krytycznej oceny ostatecznego efektu tworzenia prawa. Kady z pewnoci spotka si z tzw. absurdami prawnymi, czyli nieprecyzyjnymi bd zbytnio kazuistycznymi przepisami prawnymi, które skutecznie utrudniay zaatwienie jakiej sprawy urzdowej i przez to skutecznie podwaay zaufanie obywateli do administracji publicznej.

Niniejsza publikacja powicona zostaa wanie technice tworzenia prawa. Chodzi o spojrzenie na proces legislacyjny od momentu podjcia decyzji o podjciu interwencji legislacyjnej, a po etap jego kontroli. Publikacja nie skupia si jednak na stanowieniu wszystkich rodzajów aktów normatywnych, a jedynie aktów prawa miejscowego stanowionych przez jednostki samorzdu terytorialnego. Zgodnie o obowizujcym system róde prawa okrelonym w Konstytucji RP – s to podustawowe akty prawa powszechnie obowizujcego, których terytorialny zakres obowizywania ograniczony jest do waciwoci terytorialnej organu je stanowicego.

Tym samym nie interesuj nas ustawy, ani ich akty wykonawcze (tj. rozporzdzenia), a okrelone w samorzdowych ustawach ustrojowych, jak równie prawie administracyjnym materialnym akty prawa miejscowego. Nie jest prosta i jednoznaczna kategoria aktów normatywnych. Nie istnieje bowiem jeden katalog precyzyjnie okrelajcy rodzaje tych aktów, jak równie ich formy obowizywania. Co wicej, sam fakt nazwania aktu normatywnego mianem uchway nie oznacza, e jest to akt prawa miejscowego. Wskazane komplikacje stanowiy dla inspiracj do przygotowania tej publikacji.

Wielokrotnie spotkalimy si bowiem z praktycznymi problemami stanowienia prawa na poziomie samorzdowym, który znaczco róni si od administracji rzdowej. Sam fakt istnienia na podstawie ustawy o Radzie Ministrów Rzdowego Centrum Legislacji powoduje, e duo atwiej w scentralizowanej administracji rzdowej skoordynowa i kontrolowa proces legislacyjny. Mona zatem odnie wraenie, e jednostki samorzdu terytorialnego pozostay pozostawione same. Braku katalogu organów prawotwórczych i dopuszczalnych form stanowienia aktów prawa miejscowego powoduje czsto niemae kopoty, które ostatecznie s przyczyn niskiej jakoci prawa.

Intencj autorów byo stworzenie publikacji przeznaczonej gównie dla praktyków, tj. osób które na co dzie w swojej pracy maj kontakt z legislacj administracyjn. Dlatego przedstawione w kolejnych rozdziaach treci zaprezentowano w sposób przystpny.

Publikacja skada si z szeciu rozdziaów, a take zaczników zawierajcych praktyczne informacje, które mog okaza si przydatne w procesie stanowienia prawa.

  • W rozdziale pierwszym – Zasady techniki prawodawczej w kontekcie samorzdowego procesu legislacyjnego – przedstawiono ogólne zasady i dyrektywy redagowania aktów normatywnych stanowionych przez jednostki samorzdu terytorialnego. Zwrócono uwag na stanowisko legislatora, znaczenie biura rady/ sejmiku oraz jednostek merytorycznych w urzdach samorzdowych.
  • W rozdziale drugim zatytuowanym Samorzd i jego akty prawne przedstawiono rodzaje aktów normatywnych stanowionych przez jednostki samorzdu terytorialnego wskazujc jednoczenie na funkcje jakie peni uchway, zarzdzanie i decyzje. W kolejnej czci rozdziau wskazano akty prawa miejscowego stanowione na podstawie samorzdowych uchwa ustrojowych.
  • W rozdziale trzecim – Forma uchway – przedstawiono na podstawie Zasad techniki prawodawczej poszczególne czci tego rodzaju aktów normatywnych. Ich omówienie pozwoli czytelnikom i praktykom zajmujcym si legislacj administracyjn na uniknicie bdów, w trakcie procesu legislacyjnego.
  • W rozdziale czwartym – Uchway a akty prawa miejscowego – skupiono si na wykazie przedmiotowym aktów prawa miejscowego, a take wskazaniem rónic pomidzy nimi. Autorzy wskazali w szczególnoci, kiedy uchwaa staje si aktem prawa miejscowego, jakie s granice uchwaodawcze, jakie wpyw akty prawa miejscowego maj na spoeczno lokaln/ regionaln, a take sposoby wykonania uchwa.
  • Pity rozdzia powicony zosta procesowi uchwaodawczemu. Celem tej czci publikacji jest wskazanie rónic w procesie uchwaodawczym ze wzgldu na zakres przedmiotowy, powstanie inicjatywy uchwaodawczej, konsultacji z mieszkacami, a take pracy w komisjach i nastpnie publikacji aktów prawa miejscowego.
  • Ostatni rozdzia – Nadzór na aktami prawa miejscowego – powicony zosta kontroli procesu stanowienia aktów normatywnych przez jednostki samorzdu terytorialnego. W szczególnoci zwrócono uwag na kwesti postpowania kontrolnego, kluczowe rozstrzygnicia nadzorcze, monitorowanie prawa przez partnerów spoecznych oraz elektronizacj procesu nadzoru nad aktami jednostek samorzdu terytorialnego.
Autorzy Gawłowski Robert, Kozłowski Piotr, Sobolewska Agata
Format B5
Rok wydania 2019
Wydawca C.H. Beck
Kod EAN/ISBN 9788381280501
Liczba stron 180
:
:
: