Moje konto

Ochrona konkurencji w działalności platform handlu elektronicznego

55.05 zł
Rabat: 17.95 zł
Cena katalogowa: 73.00 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 55.11 zł
-+
Dodaj do ulubionych

Dostępność: 100

Czas realizacji:
72 godziny

Średnia ocena: 0
Dodaj recenzję »

Koszt dostawy

Standardowy koszt dostawy na terenie RP od 7,99zł

Darmowa dostawa

Do darmowej dostawy pozostało: 389.00 zł

Ochrona konkurencji w działalności platform handlu elektronicznego

Autorzy Targański Bartosz
Format A5
Rok wydania 2010
Wydawca Wolters Kluwer
Kod EAN/ISBN 9788326401114
Liczba stron 296
Ochrona konkurencji w dziaalnoci platform handlu elektronicznego


Problematyka podjta w ksice wpisuje si w nurt rozwaa na temat zdolnoci systemów prawnych do regulacji zjawisk gospodarczych, które ze wzgldu na gwatowny rozwój technologii informatycznych i telekomunikacyjnych uzyskay midzynarodowy lub globalny wymiar. Na kanwie dziaalnoci platform handlu elektronicznego autor ukazuje, i skuteczne przeciwdziaanie naruszeniom konkurencji w skali midzynarodowej i globalnej jest utrudnione ze wzgldu na zrónicowane podejcie poszczególnych systemów prawa do tych samych praktyk oraz ze wzgldu na przeszkody utrudniajce efektywn wspóprac midzy organami ochrony konkurencji przy ich zwalczaniu.

Platformy handlu elektronicznego business-to-business to internetowe serwisy poredniczce w wymianie informacji handlowych oraz zawieraniu transakcji midzy przedsibiorcami. Ze wzgldu na technologiczn specyfik platform w ich dziaalnoci mog wystpowa równie naruszenia konkurencji. Przedmiotem monografii i jest prezentacja tych narusze oraz ich ocena z perspektywy systemu prawa ochrony konkurencji w Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych.



Spis treci:

Wykaz skrótów
Wprowadzenie

Rozdzia I. Konkurencja jako kategoria ekonomiczna i przedmiot ochrony prawnej
1. Konkurencja i motywy jej ochrony
1.1. Pojcie i istota konkurencji
1.2. Ograniczenia konkurencji
1.2.1. Praktyki jednostronne - naduywanie siy rynkowej
1.2.2. Praktyki wielostronne - porozumienia przedsibiorców
1.3. Motywy ochrony konkurencji
1.3.1. Szkoa harwardzka
1.3.2. Szkoa chicagowska
2. Podstawy i system instytucjonalny ochrony konkurencji w Stanach Zjednoczonych Ameryki Pónocnej
2.1. Geneza amerykaskiego prawa ochrony konkurencji
2.2. róda amerykaskiego prawa ochrony konkurencji
2.3. Amerykaskie organy ochrony konkurencji
2.3.1. Sdy federalne
2.3.2. Departament Sprawiedliwoci
2.3.3. Federalna Komisja Handlu
3. Podstawy i system instytucjonalny ochrony konkurencji w Unii Europejskiej
3.1. Cele i instrumenty unijnego prawa ochrony konkurencji
3.2. róda unijnego prawa ochrony konkurencji
3.2.1. Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
3.2.2. Zasady ogólne prawa unijnego
3.2.3. Rozporzdzenia i dyrektywy
3.2.4. Decyzje
3.2.5. Orzecznictwo
3.2.6. Akty prawa mikkiego
3.3. Rola instytucji unijnych w ochronie konkurencji
3.3.1. Rada
3.3.2. Komisja Europejska
3.3.3. Trybuna Sprawiedliwoci Unii Europejskiej
3.3.4. Parlament Europejski
4. Ochrona konkurencji w paszczynie midzynarodowej
4.1. Wspópraca dwustronna w zakresie ochrony konkurencji
4.2. Wspópraca wielostronna w zakresie ochrony konkurencji
4.2.1. OECD
4.2.2. UNCTAD
4.2.3. WTO
4.2.4. ECN
4.2.5. ICN

Rozdzia II. Charakterystyka konkurencji w dziaalnoci platform handlu elektronicznego
1. Terminologia i róda prawa
1.1. Pojcie handlu elektronicznego
1.2. Pojcie platformy handlu elektronicznego
1.3. Platformy handlu elektronicznego jako przedmiot bada
1.4. róda prawa handlu elektronicznego
1.4.1. Akty prawa midzynarodowego
1.4.2. Akty prawa Unii Europejskiej
2. Koncepcja i dziaanie platform handlu elektronicznego
2.1. Klasyfikacja platform handlu elektronicznego
2.1.1. Kryterium zaangaowania w transakcj handlow
2.1.2. Kryterium funkcji transakcyjnych
2.1.3. Kryterium rynków asortymentowych
2.1.4. Kryterium struktury organizacyjno-wasnociowej
2.2. Sposób korzystania z platform handlu elektronicznego
2.3. Korzyci z dziaalnoci platform handlu elektronicznego
2.4. Rozwój platform handlu elektronicznego
2.4.1. Rozwój platform handlu elektronicznego na rynku globalnym
2.4.2. Rozwój platform handlu elektronicznego na rynku polskim
3. Konkurencja na rynku platform handlu elektronicznego
3.1. Specyfika gospodarki cyfrowej
3.2. Charakter konkurencji w gospodarce cyfrowej
3.2.1. Efekty sieciowe
3.2.2. Wspópraca konkurentów
3.2.3. Globalny zasig konkurencji
3.2.4. Konwergencja bran
3.3. Koncepcje ochrony konkurencji w gospodarce cyfrowej
3.4. Strategia konkurowania platform handlu elektronicznego
3.4.1. Wpyw efektów sieciowych na ewolucj rynku platform handlu elektronicznego
3.4.2. Kooperacja jako aktyw strategiczny platform handlu elektronicznego
3.4.2.1. Alianse strategiczne platform handlu elektronicznego
3.4.2.2. Poczenia platform handlu elektronicznego
3.4.3. Struktura rynku platform handlu elektronicznego

Rozdzia III. Sia rynkowa i ryzyko jej naduywania w dziaalnoci platform handlu elektronicznego

1. Ochrona prawna przed naduyciami siy rynkowej
1.1. Kategoria naduywania pozycji dominujcej w unijnym prawie ochrony konkurencji
1.2. Kategoria monopolizacji w amerykaskim prawie ochrony konkurencji
2. Rynki waciwe w dziaalnoci platform handlu elektronicznego
2.1. Pojcie rynku waciwego
2.2. Rynek produktowy w dziaalnoci platform handlu elektronicznego
2.2.1. Rynek usug platform handlu elektronicznego
2.2.2. Rynek usug platform handlu elektronicznego wyspecjalizowanych asortymentowo
2.3. Rynek geograficzny w dziaalnoci platform handlu elektronicznego
3. Odmowa dostpu do platform handlu elektronicznego
3.1. Ocena w wietle unijnego prawa ochrony konkurencji
3.1.1. Warunki dostpu do gied towarowych
3.1.2. Warunki dostpu do systemów rezerwacji komputerowej
3.1.3. Doktryna urzdzenia kluczowego w unijnym prawie ochrony konkurencji
3.2. Ocena w wietle amerykaskiego prawa ochrony konkurencji
3.3. Platforma handlu elektronicznego jako urzdzenie kluczowe
4. Praktyki wycznociowe w dziaalnoci platform handlu elektronicznego
4.1. Formy praktyk wycznociowych w dziaalnoci platform handlu elektronicznego
4.2. Wpyw praktyk wycznociowych na konkurencj midzy platformami handlu elektronicznego
4.3. Praktyki wycznociowe w wietle unijnego prawa ochrony konkurencji
4.3.1. Stosowanie rabatów lojalnociowych
4.3.2. Wizanie wiadcze
4.4. Praktyki wycznociowe w wietle amerykaskiego prawa ochrony konkurencji
4.4.1. Stosowanie rabatów lojalnociowych
4.4.2. Wizanie wiadcze

Rozdzia IV. Ryzyko zawarcia porozumie ograniczajcych konkurencj w dziaalnoci platform handlu elektronicznego
1. Porozumienia ograniczajce konkurencj
1.1. Porozumienia przedsibiorców w wietle unijnego prawa ochrony konkurencji
1.2. Porozumienia przedsibiorców w wietle amerykaskiego prawa ochrony konkurencji
2. Wymiana informacji handlowych za porednictwem platform handlu elektronicznego
2.1. Antykonkurencyjne czynniki wymiany informacji w wietle unijnego prawa ochrony konkurencji
2.1.1. Stopie koncentracji rynku
2.1.2. Tre informacji
2.1.3. Stopie zagregowania informacji
2.1.4. Czas
2.1.5. Czstotliwo wymiany informacji
2.1.6. Zakres odbiorców informacji
2.2. Kwalifikacja prawna
2.3. Wymiana informacji handlowych w amerykaskim prawie ochrony konkurencji
2.4. Rola porednika w wymianie informacji
2.5. Rodzaje informacji handlowych w dziaalnoci platform handlu elektronicznego
2.5.1. Informacje o przedsibiorcach i ich asortymencie
2.5.1.1. Informacje umieszczane przez przedsibiorców
2.5.1.2. Informacje zbierane przez operatorów . platform
2.5.2. Informacje o rynku
2.5.3. Informacje wymieniane bezporednio midzy przedsibiorcami
2.6. Ocena informacji wymienianych za porednictwem platform handlu elektronicznego
2.6.1. Informacje prokonkurencyjne
2.6.2. Informacje o podwyszonym ryzyku antykonkurencyjnym
3. czenie zakupów w dziaalnoci platform handlu elektronicznego
3.1. Ocena w wietle unijnego prawa ochrony konkurencji
3.2. Ocena w wietle amerykaskiego prawa ochrony konkurencji
4. Niedozwolone porozumienia uczestników aukcji internetowych
4.1. Formy niedozwolonych porozumie w aukcjach internetowych
4.2. Czynniki ryzyka zmów w aukcjach internetowych
4.3. Zmowy w aukcjach internetowych w wietle unijnego prawa ochrony konkurencji
4.4. Ocena w wietle amerykaskiego prawa ochrony konkurencji

Rozdzia V. Przeciwdziaanie praktykom ograniczajcym konkurencj w dziaalnoci platform handlu elektronicznego
1. Wykrywanie ogranicze konkurencji w dziaalnoci platform handlu elektronicznego przez organy ochrony konkurencji
1.1. Zbieranie dowodów elektronicznych
1.2. Midzynarodowa wspópraca w zakresie ochrony konkurencji
1.2.1. Wspópraca dwustronna organów ochrony konkurencji Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych
1.2.2. Wspópraca w ramach Europejskiej Sieci Konkurencji
1.2.3. Wspópraca w ramach Organizacji Wspópracy Ekonomicznej i Rozwoju
1.2.4. Wspópraca w ramach Midzynarodowej Sieci Konkurencji
1.2.5. Ocena midzynarodowej wspópracy w zakresie ochrony konkurencji
2. Rola operatora platformy handlu elektronicznego w zapobieganiu ograniczeniom konkurencji
3. Samoregulacja na poziomie branowym
3.1. Prawne znaczenie kodeksów postpowania
3.2. Wpyw kodeksów postpowania na handel elektroniczny

Wnioski
Bibliografia
Zaczniki
Indeks
Autorzy Targański Bartosz
Format A5
Rok wydania 2010
Wydawca Wolters Kluwer
Kod EAN/ISBN 9788326401114
Liczba stron 296
:
:
: