Moje konto

Obowiązki informacyjne w umowach z udziałem konsumentów na tle prawa Unii Europejskiej

70.47 zł
Rabat: 22.98 zł
Cena katalogowa: 93.45 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 70.55 zł
-+
Dodaj do ulubionych

Dostępność: 100

Czas realizacji:
72 godziny

Średnia ocena: 0
Dodaj recenzję »

Koszt dostawy

Standardowy koszt dostawy na terenie RP od 7,99zł

Darmowa dostawa

Do darmowej dostawy pozostało: 389.00 zł

Obowiązki informacyjne w umowach z udziałem konsumentów na tle prawa Unii Europejskiej

Autorzy Mikłaszewicz Przemysław
Format B5
Rok wydania 2008
Wydawca Wolters Kluwer
Kod EAN/ISBN 9788376010496
Liczba stron 375

Publikacja dotyczy obowizkw informacyjnych w tzw. obrocie mieszanym, w ramach stosunkw umownych midzy przedsibiorc a konsumentem. Zagadnienie to dotychczas nie zostao jeszcze w Polsce monograficznie opracowane. Jest natomiast ywo dyskutowane w doktrynie rnych pastw, a take w doktrynie europejskiego prawa prywatnego.
O atrakcyjnoci ksiki decyduje nie tylko jej pionierski charakter, lecz take oryginalne i kompleksowe ujcie zagadnie informacyjnych w kontekcie caego systemu prawa, z uwzgldnieniem analizy konstytucyjnej i przy zastosowaniu instrumentw ekonomicznej analizy prawa (Law and Economics).

Praktyczna przydatno publikacji wynika ponadto z zaprezentowania w szerokim zakresie rozwiza przyjtych w prawie UE. Uwzgldniono orzecznictwo polskich sdw (SN i TK) i organw administracyjnych (Prezes UOKiK) oraz rozstrzygnicia trybunaw europejskich (ETS, ETPC), w  tym najnowsze orzeczenia, ktre nie doczekay si jeszcze szerszego omwienia w polskiej literaturze prawniczej.

Spis treci: 

Wykaz skrtw.
str. 11

Rozdzia 1
Obowizki informacyjne a prawo konsumenta do informacji.
str. 21


1.1. Prawo czowieka do informacji.
str. 21
1.1.1. Prawo do informacji jako prawo podstawowe.
str. 21
1.1.1.1. Informacja w kontekcie rozwoju idei praw czowieka i demokratycznego pastwa prawnego.
str. 22
1.1.1.2. Rola informacji w spoeczestwie obywatelskim.
str. 26
1.1.2. Prawo konsumenta do informacji.
str. 31
1.1.2.1. Transparentno rynku a konkurencja.
str. 31
1.1.2.2. Prawo podmiotowe konsumenta do informacji.
str. 32
1.1.2.3. Suwerenno konsumencka.
str. 34
1.1.2.4. Rola informacji w korzystaniu przez konsumenta z autonomii woli i swobody umw.
str. 35
1.1.2.4.1. Indywidualistyczne ujcie autonomii woli i wolnoci czowieka.
str. 35
1.1.2.4.2. Gwarancje rzeczywistej autonomii woli.
str. 38
1.1.2.5. Realizacja prawa podmiotowego konsumenta do informacji a ograniczenie praw i wolnoci innych podmiotw.
str. 41
1.1.2.6. Ekonomiczna efektywno realizacji prawa konsumenta do informacji.
str. 41
1.1.3. Prawo konsumenta do informacji a prawo umw.
str. 42
1.2. Informacja w prawie umw - uwagi oglne.
str. 45
1.2.1. Rwnorzdno (rwno) podmiotw prawa cywilnego.
str. 45
1.2.2. Realizacja publicznego prawa konsumenta do informacji a konstrukcja prawa podmiotowego w prawie cywilnym.
str. 46

Rozdzia 2
Ekonomiczna analiza obowizkw informacyjnych.
str. 52


2.1. Ochrona konsumentw w ramach ekonomicznego modelu konkurencji i poza nim.
str. 55
2.2. Asymetrie informacyjne jako forma zawodnoci rynku.
str. 56
2.3. Model doskonaej umowy a koszty transakcyjne.
str. 58
2.4. Wzorce umowne i umowy adhezyjne.
str. 62
2.5. Efektywna alokacja informacji.
str. 63
2.5.1. Motywacja do pozyskiwania informacji.
str. 64
2.5.2. Produktywny (wytwrczy) lub redystrybutywny charakter informacji.
str. 66
2.5.3. Postulat zmniejszenia globalnych kosztw pozyskiwania informacji.
str. 67
2.6. Eliminacja asymetrii informacyjnych za pomoc rozwiza efektywnych.
str. 68
2.6.1. Transparentno i faktyczna dostpno wzorcw umownych.
str. 70
2.6.2. Moliwo odstpienia od umowy bez ponoszenia kosztw.
str. 72
2.6.3. Zakaz wprowadzania w bd.
str. 74
2.6.4. Pozytywny obowizek udzielenia informacji.
str. 75
2.6.4.1. Efektywno jako granica pozytywnego obowizku informacyjnego.
str. 76
2.6.4.2. Kryterium rwnego dostpu do informacji.
str. 78
2.7. Ograniczona racjonalno konsumenta.
str. 79

Rozdzia 3
Ochrona konsumentw przez informacj w prawie wsplnotowym.
str. 82


3.1. Prawo konsumenta do informacji we wsplnotowych programach ochrony konsumentw.
str. 82
3.2. Ochrona konsumentw jako samodzielny instrument realizacji celw traktatowych.
str. 83
3.2.1. Budowa wsplnego rynku - zasadniczy cel prawa wsplnotowego.
str. 83
3.2.2. "Dowartociowanie" ochrony konsumentw w Traktacie z Maastricht
str. 88
3.2.2.1. Samodzielna podstawa traktatowa dziaa na rzecz ochrony konsumentw .
str. 88
3.2.2.2. Ochrona konsumentw a obywatelstwo Unii.
str. 89
3.2.3. Granice harmonizacji prawa konsumenckiego. Znoszenie barier rynkowych i budowa zaufania konsumenta do rynku - dwa podejcia do tworzenia wsplnego rynku.
str. 92
3.2.4. Perspektywy harmonizacji horyzontalnej obowizkw informacyjnych w umowach z udziaem konsumentw.
str. 94
3.3. Ochrona konsumentw przez informacj a gwarancje podstawowych swobd traktatowych.
str. 97
3.3.1. Ograniczenia podstawowych swobd w oparciu o bezwzgldny wymg ochrony konsumentw.
str. 97
3.3.2. Wymogi informacyjne jako ograniczenie podstawowych swobd traktatowych.
str. 99
3.3.3. Autonomia stron jako element podstawowych swobd.
str. 100

Rozdzia 4
Prawo konsumenta do informacji w Konstytucji RP.
str. 102


4.1. Ochrona konsumentw a prawa ekonomiczne, socjalne i kulturalne.
str. 103
4.1.1. Systematyka Konstytucji RP - ochrona konsumentw w katalogu praw ekonomicznych, socjalnych i kulturalnych.
str. 103
4.1.2. Konstytucjonalizacja praw i wolnoci ekonomicznych i socjalnych w Europie.
str. 104
4.1.3. Zasady prawne/normy programowe (polityczne).
str. 107
4.1.4. Horyzontalna skuteczno i bezporednie stosowanie art. 76 Konstytucji.
str. 112
4.1.5. Zasada ochrony konsumentw (art. 76 Konstytucji) a koncepcja norm programowych w orzecznictwie TK.
str. 118
4.2. Zasada ochrony konsumentw (art. 76 Konstytucji) a zasada wolnoci dziaalnoci gospodarczej (art. 20 i art. 22 Konstytucji).
str. 123
4.3. Zasada ochrony konsumentw (art. 76 Konstytucji) a ochrona majtkowego prawa do informacji (art. 64 Konstytucji).
str. 126
4.4. Informacja jako warunek realizacji gwarancji swobody umw bdcej elementem konstytucyjnej gwarancji wolnoci czowieka (art. 31 ust. 1 i ust. 2 Konstytucji)
str. 128
4.5. Konstytucyjne prawo do informacji (art. 54 ust. 1).
str. 130
4.5.1. Prawo do informacji w EKPC (art. 10 EKPC).
str. 131
4.5.2. Generalne prawo do informacji w Konstytucji RP.
str. 139

Rozdzia 5
Instrumenty realizacji prawa konsumenta do informacji w prawie umw.
str. 141


5.1. Informacja jako warunek naleytego wykonania zobowizania.
str. 141
5.2. Oglny obowizek lojalnoci (uczciwoci) kontraktowej.
str. 145
5.3. Obowizki informacyjne a odpowiedzialno cywilna - uwagi oglne.
str. 148
5.4. Niedozwolone praktyki rynkowe.
str. 161
5.5. Informacja a skadanie owiadczenia woli i zawieranie umowy.
str. 173
5.5.1. Owiadczenie woli i jego wykadnia.
str. 174
5.5.1.1. Uwzgldnianie rzeczywistej woli skadajcego owiadczenie.
str. 174
5.5.1.2. Wykadnia obiektywna.
str. 176
5.5.1.3. Konkludentne wyraenie woli.
str. 178
5.5.1.4. Model wykadni owiadczenia w oderwaniu od woli jego autora.
str. 180
5.5.1.5. Milczenie jako posta wyraenia woli.
str. 181
5.5.1.6. Chwila zoenia owiadczenia woli.
str. 182
5.5.2. Zawarcie umowy a obowizki informacyjne.
str. 184
5.5.2.1. Ofertowy tryb zawierania umw.
str. 184
5.5.2.2. Umowa przez negocjacje.
str. 188
5.5.2.2.1. Culpa in contrahendo.
str. 189
5.5.2.3. Aukcja i przetarg.
str. 195
5.5.2.4. Zawieranie umw w postaci elektronicznej.
str. 197
5.5.3. Znaczenie informacji dla prawidowoci owiadczenia woli - wady owiadczenia woli.
str. 203
5.6. Postanowienia nieuzgodnione indywidualnie. Wzorce umowne.
str. 210
5.6.1. Podstawowe zaoenia reimu kontroli postanowie niewynegocjowanych indywidualnie.
str. 210
5.6.2. Ochrona przez informacj w dyrektywie 93/13
str. 217
5.6.2.1. Postanowienia niewynegocjowane indywidualnie.
str. 217
5.6.2.2. Przesanki uznania postanowienia umownego za niedozwolone.
str. 218
5.6.2.3. Transparentno.
str. 227
5.6.3. Mechanizmy kontroli postanowie umownych nienegocjowanych indywidualnie w k.c. .
str. 234
5.6.3.1. Kontrola inkorporacji wzorca.
str. 234
5.6.3.2. Kontrola abuzywnoci.
str. 238
5.6.3.3. Wymg transparentnoci.
str. 240
5.6.3.4. Wykadnia contra proferentem.
str. 246
5.7. Umowy zawierane na odlego i poza lokalem przedsibiorstwa.
str. 247
5.7.1. Problem asymetrii informacyjnych w przypadku umw zawieranych poza lokalem przedsibiorstwa lub na odlego.
str. 247
5.7.2. Umowy zawierane poza lokalem przedsibiorstwa.
str. 250
5.7.2.1. Dyrektywa 85/577 o umowach zawartych poza lokalem przedsibiorstwa.
str. 250
5.7.2.2. Regulacja umw zawieranych poza lokalem przedsibiorstwa w prawie polskim.
str. 256
5.7.3. Umowy zawierane na odlego.
str. 259
5.7.3.1. Dyrektywa 97/7 w sprawie ochrony konsumentw w przypadku umw zawieranych na odlego.
str. 260
5.7.3.2. Regulacja dotyczca umw zawieranych na odlego w prawie polskim.
str. 268
5.7.3.3. Dyrektywa 2002/65 dotyczca sprzeday konsumentom usug finansowych na odlego.
str. 271
5.7.3.4. Reim sprzeday konsumentom usug finansowych na odlego w prawie polskim.
str. 279

Rozdzia 6
Przykady szczeglnych rozwiza w zakresie obowizkw informacyjnych.
str. 282


6.1. Informacja przedkontraktowa.
str. 283
6.1.1. Obowizek udzielenia konsumentowi okrelonych informacji przed zawarciem umowy.
str. 283
6.1.1.1. Obowizek podania ceny - sprzeda konsumencka.
str. 283
6.1.1.2. Informacja konieczna do prawidowego i penego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego.
str. 284
6.1.1.3. wiadczenie usug turystycznych.
str. 286
6.1.1.4. Kredyt konsumencki.
str. 288
6.1.1.4.1. Informacje, ktre powinny by podane w reklamie lub ogoszeniu o usugach kredytu konsumenckiego.
str. 288
6.1.1.4.2. Obowizkowe informacje przed zawarciem umowy.
str. 292
6.1.2. Szczeglne postaci przedkontraktowego obowizku informacyjnego.
str. 298
6.1.2.1. Konstrukcja niezgodnoci towaru konsumpcyjnego z umow.
str. 298
6.1.2.2. Obowizek zapewnienia odpowiednich warunkw techniczno-organizacyjnych przy wyborze towaru konsumpcyjnego.
str. 301
6.1.2.3. Prospekt informacyjny (broszura) w przypadku timesharingu i umowy o usugi turystyczne.
str. 303
6.1.2.4. Obowizek doradztwa w zwizku z zawieraniem umowy o kredyt konsumencki.
str. 312
6.2. Informacja na etapie zawierania umowy.
str. 315
6.2.1. Usugi turystyczne.
str. 316
6.2.2. Timesharing.
str. 318
6.2.3. Kredyt konsumencki.
str. 319
6.3. Wykonywanie umowy a obowizki informacyjne.
str. 328
6.3.1. Usugi turystyczne.
str. 329
6.3.2. Kredyt konsumencki.
str. 329

Zakoczenie (bilans).
str. 333

Literatura
str. 347

Spis orzecze.
str. 365

Skorowidz rzeczowy.
str. 371

Autorzy Mikłaszewicz Przemysław
Format B5
Rok wydania 2008
Wydawca Wolters Kluwer
Kod EAN/ISBN 9788376010496
Liczba stron 375
:
:
: