Moje konto

Prawo do integralności utworu

54.64 zł
Rabat: 17.81 zł
Cena katalogowa: 72.45 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 54.69 zł
-+
Dodaj do ulubionych

Dostępność: 100

Czas realizacji:
72 godziny

Średnia ocena: 0
Dodaj recenzję »

Koszt dostawy

Standardowy koszt dostawy na terenie RP od 7,99zł

Darmowa dostawa

Do darmowej dostawy pozostało: 389.00 zł

Prawo do integralności utworu

Autorzy Anna M. Niżankowska
Format A5
Rok wydania 2007
Wydawca Wolters Kluwer
Kod EAN/ISBN 9788375264685
Liczba stron 476

Monografia jest pierwszym w polskiej literaturze prawniczej kompleksowym opracowaniem problematyki cywilnoprawnej dotyczcej prawa do integralnoci utworu.
Autorka podejmuje zarówno rozwaania teoretycznoprawne odnoszce si do zagadnienia integralnoci utworu, jak i omawia na przykadach z orzecznictwa wiele problemów pojawiajcych si czsto w praktyce w zwizku z tak istotnymi kwestiami, jak chociaby moliwo dysponowania prawem do integralnoci utworu czy te zagadnienie wiecznoci prawa do integralnoci. Monografia jest prac prawnoporównawcz, w której zostay zaprezentowane i omówione rozwizania stosowane w innych pastwach europejskich oraz na wiecie.

Spis treci:



Wykaz skrótów..................................................................................................... 13
Podzikowanie...................................................................................................... 17
Wstp....................................................................................................................... 19

Rozdzia 1
Historia rozwoju prawa autorskiego i koncepcji autorskich praw osobistych ......... 21


1. Uwagi wstpne................................................................................................. 21
2. Rozwój prawa autorskiego od redniowiecza do koca XVIII w............. 21
3. Francuskie ustawodawstwo autorskie doby rewolucyjnej........................ 27
4. Niemiecka nauka prawa autorskiego w XIX w............................................ 32
4.1. Teoria prawa autorskiego jako prawa osobistego (die Theorie von Urheberrecht als Persönlichkeitsrecht).......................................... 32
4.2. Teoria prawa autorskiego jako prawa na dobrach niematerialnych (die Theorie von Urheberrecht als Immaterialgüterrecht) ....................... 36
5. Francuskie orzecznictwo w dziedzinie prawa autorskiego w XIX w ......................... 39
6. Wspóczesne koncepcje prawa autorskiego................................................. 44
7. Regulacja autorskich praw osobistych w poprzednio obowizujcych polskich ustawach o prawie autorskim........................... 47
8. Regulacja autorskich praw osobistych w prawie midzynarodowym ............................ 49
8.1. Konwencja berneska.............................................................................. 49
8.2. Traktat WIPO o Prawach Autorskich..................................................... 54
8.3. Powszechna Deklaracja Praw Czowieka, Nowojorski Midzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Spoecznych i Kulturalnych ......................................................... 55
8.4. Dyrektywy Unii Europejskiej.................................................................. 55
8.5. The Cartagena Decision........................................................................... 56
9. Stosunek autorskiego dobra osobistego (autorskich dóbr osobistych) do dóbr osobistych powszechnego prawa cywilnego ................................ 57
10. Katalog autorskich praw osobistych w prawie polskim........................... 75

Rozdzia 2
Autorskie prawa osobiste w krajach systemów common law..................... 79


1. Rónice w podejciu do autorskich praw osobistych w krajach tradycji common law i krajach tradycji systemu prawa cywilnego oraz ich przyczyny ....................................... 79
2. Autorskie prawa osobiste w Stanach Zjednoczonych................................ 87
2.1. Stany Zjednoczone a konwencja berneska........................................ 87
2.2. Orzecznictwo amerykaskie przed uchwaleniem Visual Artists Rights Act .............. 91
2.3. Przyczyny uchwalenia pierwszej federalnej regulacji autorskich praw osobistych - Visual Artists Rights Act........................................ 95
2.4. Visual Artists Rights Act a dotychczasowe stanowe regulacje autorskich praw osobistych ................................................. 96
2.5. Tre autorskich praw osobistych wprowadzonych w Visual Artists Rights Act .......... 98
2.6. Orzecznictwo sdów amerykaskich na gruncie przepisów Visual Artists Rights Act ......................................................................... 100
3. Autorskie prawa osobiste w pozostaych krajach systemu common law .................. 104
3.1. Autorskie prawa osobiste w Wielkiej Brytanii.................................... 104
3.2. Autorskie prawa osobiste w Kanadzie................................................. 107
3.3. Autorskie prawa osobiste w Australii................................................... 112
4. Konkluzja......................................................................................................... 113

Rozdzia 3
Tre prawa do integralnoci utworu............................................................ 115


1. Uwagi wstpne............................................................................................... 115
1.1. Istota prawa do integralnoci utworu.................................................. 115
1.2. Nonik utworu a naruszenie integralnoci utworu.......................... 116
2. Regulacja prawa do integralnoci utworu w konwencji berneskiej ................................ 120
3. Zagraniczne regulacje prawa do integralnoci utworu .......................... 124
3.1. Modele regulacji prawa do integralnoci utworu.............................. 124
3.2. Testy i mierniki stosowane do oceny zaistnienia naruszenia prawa do integralnoci utworu ............................................ 130
3.3. Ograniczenie prawa do integralnoci utworu w odniesieniu do niektórych rodzajów utworów ................................... 133
3.3.1. Utwory audiowizualne............................................................... 133
3.3.2. Programy komputerowe............................................................. 136
4. Tre prawa do integralnoci utworu w polskiej ustawie o prawie autorskim ............... 138
4.1. Uprawnienie twórcy do modyfikowania utworu.............................. 145
4.2. Uprawnienie twórcy do ukoczenia dziea, urzeczywistnienia swojej idei twórczej i zaprezentowania jej publicznoci .................. 150
4.3. Prawo nadzoru nad sposobem korzystania z utworu; dostp do utworu .................... 155
4.4. Rzetelne wykorzystanie utworu........................................................... 160
4.5. Zmiany w utworze spowodowane oczywist koniecznoci, którym twórca nie miaby susznej podstawy si sprzeciwi .......... 163
4.5.1. "Nastpca prawny" w rozumieniu art. 49 ust. 2 pr.aut. z 1994 r. ............................. 169
4.5.2. Oczywista konieczno zmian i suszna podstawa sprzeciwu twórcy......................... 173
4.5.3. Najczciej wymieniane zmiany "spowodowane oczywist koniecznoci, którym twórca nie miaby susznej podstawy si sprzeciwi"............................ 174
4.6. Krg osób, które musz zapozna si z dziaaniem ingerujcym w utwór ................ 181
4.7. Naduycie prawa do integralnoci utworu........................................ 184
5. Typy narusze prawa do integralnoci utworu........................................ 184
5.1. Naruszenia bezporednie...................................................................... 186
5.1.1. Pominicie elementów utworu plastycznego lub fotograficznego ............................... 186
5.1.2. Inne znieksztacenia utworu plastycznego lub fotograficznego ............................. 188
5.1.3. Dodanie elementów do utworu plastycznego lub fotograficznego .......................... 189
5.1.4. Dodanie do reprodukcji utworu elementów nieistniejcych w utworze .................... 190
5.1.5. Zmiana wielkoci utworu plastycznego lub fotograficznego................................... 191
5.1.6. Modyfikacja struktury lub treci utworu literackiego............ 193
5.1.7. Rozczonkowanie utworu plastycznego na mniejsze elementy............................... 194
5.1.8. Zaprezentowanie utworu w niewaciwej kolejnoci............ 196
5.1.9. Wprowadzenie skrótów do utworu muzycznego, sowno - muzycznego, audiowizualnego czy literackiego .............................................. 196
5.1.10. Znieksztacenie utworu wynikajce z technicznych warunków zwielokrotniania lub rozpowszechniania ............ 200
5.1.11. Modyfikacja utworu wynikajca z przepisów o cenzurze............................. 201
5.1.12. Edycja utworów audiowizualnych (gównie filmów) w celu usunicia z nich niepodanych treci............ 202
5.1.13. Udwikowienie filmu niemego............................................... 204
5.1.14. Zmiana cieki dwikowej filmu............................................. 204
5.1.15. Przerywanie utworów audiowizualnych w celu emisji reklam.................................... 206
5.1.16. Ukazywanie na ekranie w trakcie emisji utworu audiowizualnego (gównie filmu) logo nadawcy................... 212
5.1.17. Umieszczenie na reprodukcji utworu plastycznego lub fotograficznego logo waciciela utworu........................... 213
5.1.18. Kolorowanie utworów plastycznych, fotograficznych i audiowizualnych ............. 214
5.1.19. Sporzdzanie czarno - biaych reprodukcji utworów barwnych............................ 220
5.1.20. Zmiana formatu utworów audiowizualnych.......................... 221
5.1.21. Upraszczanie utworów muzycznych na potrzeby tworzenia dzwonków telefonicznych ..................... 222
5.1.22. Sampling utworów muzycznych................................................ 224
5.2. Naruszenia porednie ........................................................................... 225
5.2.1. Zaprezentowanie utworu w niewaciwym kontekcie................................... 225
5.2.2. Wykorzystanie w reklamie utworu do tego nieprzeznaczonego......................... 232
5.2.3. Opublikowanie utworu literackiego, audiowizualnego lub muzycznego w nieodpowiedniej oprawie........................ 234
5.2.4. Opatrzenie utworu literackiego niezgodnymi z jego charakterem ilustracjami............. 234
5.2.5. Opatrzenie czytanego utworu literackiego muzyk.............. 235
5.2.6. Opatrzenie utworu literackiego przedmow.......................... 236
5.3.7. Opatrzenie utworu niewaciwym komentarzem prowadzcym do zmiany zaprezentowanych w nim pogldów................................... 237
5.2.8. Tendencyjny wybór fragmentów utworu, prowadzcy do zmiany zaprezentowanych w nim pogldów................... 238
5.2.9. Zaprezentowanie utworu na nieodpowiedniej wystawie lub w nieodpowiedni sposób ................ 240
5.2.10. Zakwalifikowanie utworu do niewaciwej "kategorii" w tabelach wynagrodze ....... 242
5.2.11. Nadmierna, oszczercza krytyka utworu.................................. 242
6. Prawo do integralnoci utworu a prawo wasnoci nonika utworu................................ 245
6.1. Uwagi wstpne........................................................................................ 245
6.2. Uprawnienie autora dotyczce domagania si utrzymania dziea w naleytym stanie ....... 250
6.3. Uprawnienie waciciela do modyfikowania utworu....................... 253
6.4. Problem site-specific art - przeniesienie utworu z pierwotnego, celowo wybranego miejsca jego usytuowania................................... 271
6.5. Zniszczenie dziea................................................................................... 277

Rozdzia 4
Dysponowanie prawem do integralnoci utworu...................................... 288


1. Uwagi wstpne............................................................................................... 288
2. Zasada niezbywalnoci i niezrzekalnoci prawa do integralnoci utworu w konwencji berneskiej i w obcych ustawodawstwach.......... 290
3. Zasada niezbywalnoci i niezrzekalnoci prawa do integralnoci utworu w polskim prawie autorskim....................... 299
3.1. Dopuszczalno innych czynnoci prawnych niestanowicych ani "zbycia", ani "zrzeczenia si" prawa do integralnoci utworu ........................................ 301
3.2. Dopuszczalno wyraania przez autora zgody na wprowadzanie zmian do utworu .............................. 307
3.3. Charakter prawny i skutki prawne zgody ......................................... 310
3.4. Przedmiot zgody..................................................................................... 332
3.5. Moment udzielenia zgody..................................................................... 333
3.6. Forma udzielenia zgody......................................................................... 334
3.7. Konieczno zakomunikowania zgody .............................................. 335
3.8. Odwoalno zgody................................................................................ 335

Rozdzia 5
Prawo do integralnoci utworu macierzystego a utwory zalene........... 337


1. Uwagi wstpne............................................................................................... 337
2. Utwory inspirowane a prawo twórcy do integralnoci utworu inspirujcego .................... 339
3. Utwory zalene a prawo do integralnoci twórcy utworu macierzystego.......................... 345

Rozdzia 6
Nieograniczono w czasie prawa do integralnoci utworu.................... 362


1. Regulacja prawa do integralnoci utworu po mierci twórcy w konwencji berneskiej i w innych obcych ustawodawstwach........... 362
2. Regulacja prawa do integralnoci utworu po mierci twórcy w polskich ustawach o prawie autorskim z 1926 i 1952 r......................... 372
3. Regulacja prawa do integralnoci utworu po mierci twórcy w obecnej ustawie z 1994 r................................. 382
3.1. Konstrukcja prawa do integralnoci utworu po mierci twórcy..... 382
3.2. Krg osób uprawnionych do wystpienia z powództwem o ochron prawa do integralnoci utworu po mierci twórcy ........ 391
3.3. Krg osób uprawnionych do wykonywania prawa do integralnoci utworu po mierci twórcy........................................ 394
3.4. "Inna wola twórcy"................................................................................. 401
3.5. Tre prawa do integralnoci utworu po mierci twórcy.................. 402

Aneks ................................................................................................................... 415

1. Polskie akty prawne....................................................................................... 415


Ustawa z dnia 29 marca 1926 r. o prawie autorskiem, Dz. U. Nr 48, poz. 286 ..................................................... 415
Dekret z dnia 29 sierpnia 1945 r. - Prawo osobowe, Dz. U. Nr 40, poz. 223..................................................................................................... 417
Ustawa z dnia 18 lipca 1950 r. - Przepisy ogólne prawa cywilnego, Dz. U. Nr 34, poz. 311......................................................... 417
Ustawa z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim, Dz. U. Nr 34, poz. 234 ......................................................... 418
Ustawa z dnia 15 lutego 1962 r. o ochronie dóbr kultury, Dz. U. Nr 10, poz. 48 ........................................................................................... 419
Ustawa z dnia 31 lipca 1981 r. o kontroli publikacji i widowisk, Dz. U. Nr 20, poz. 99 ............................................................................... 419
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 .......................................................... 419
Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ..................................................... 419

2. Midzynarodowe akty prawne.................................................................... 419

Konwencja berneska o ochronie dzie literackich i artystycznych z 9 wrzenia 1886 r................................................................................... 421
Powszechna Deklaracja Praw Czowieka z 10 grudnia 1948 r................. 423
Decision n 351 of the Commission of the Cartagena Agreement on the Common Provisions on Copyright and Related Rights z 17 grudnia 1993 r. - porozumienie zawarte przez kraje Zwizku Andyjskiego - tj. Boliwi, Kolumbi, Ekwador, Peru i Wenezuel ................................... 423
Dyrektywa Rady Europejskiej z 14 maja 1991 r. (91/250/EEC) w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych............. 424
Dyrektywa Rady Europejskiej z 3 padziernika 1989 r. (89/55 2/EEC), zmieniona Dyrektyw Rady i Parlamentu Europejskiego z 30 czerwca 1997 r. (97/36/EC) w sprawie koordynacji okrelonych przepisów prawa, ustawodawstwa lub dziaa administracyjnych w pastwach czonkowskich w zakresie emisji programów telewizyjnych - zwana Dyrektyw "O telewizji bez granic".......................................................................... 424

3. Zagraniczne akty prawne.............................................................................. 425

Niemieckie prawo autorskie, Gesetz über urheberrecht und verwandte schutzrechte z 9 wrzenia 1965 r.............................. 425
Bürgerliches Gesetzbuch z 18 sierpnia 1896 r............................................. 427
Francuski kodeks cywilny, Code civil z 21 marca 1804 r........................... 427
Francuskie prawo autorskie, Loi no 92-597 relative au code de la propriété intellectuelle z 1 lipca 1992 r....................................... 428
Berne Convention Implementation Act of 1988 ....................................... 432
Amerykaskie prawo autorskie, Tile 17 of the United States Code....... 432
CDPA, Copyright, designs and patents act z 15 listopada 1988 r............ 437
Kanadyjski Copyright Act z 1924 r............................................................... 440
Australijskie prawo autorskie, Copyright act z 27 czerwca 1968 r.......... 442
Greckie prawo autorskie, Law No. 2121/1993, Copyright, Related Rights and Cultural Matters z 3 marca 1993 r..................................... 443
Belgijskie prawo autorskie, Loi relative au droit d'auteur et aux droits voisins z 30 czerwca 1994 r.......................................................... 445
Woskie prawo autorskie, Legge n. 633. Protezione del diritto d'autore e di altri diritti connessi al suo esercizio z 22 kwietnia 1941 r........................................ 445
Holenderskie prawo autorskie, Auteurswet z 23 wrzenia 1912 r.......... 445
Duskie prawo autorskie, Lov om ophavsret, No 395 z 14 czerwca 1995 r.................. 448
Szwedzkie prawo autorskie, Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk z 30 grudnia 1960 r............................ 449
Luksemburskie prawo autorskie, Loi sur les droits d'auteur, les droits voisins et les bases de données z 18 kwietnia 2001 r......... 450
Portugalskie prawo autorskie, Lei n.° 45/85 Código de Direito de Autor e dos Direitos Conixos z 17 wrzenia 1985 r....................... 450
Rosyjskie prawo autorskie z 29 kwietnia 1993 r. ..................................... 452
Hiszpaskie prawo autorskie, Consolidated Text of the Law on Intellectual Property, regularizing, clarifying and harmonizing the applicable statutory provisions (approved by Royal Legislative Decree 1/1996) z 12 kwietnia 1996 r. ......................................................... 452
Fiskie prawo autorskie, Tekijänoikeuslaki No. 404 z 8 lipca 1961 r....... 454
Szwajcarskie prawo autorskie, Bundesgesetz über das Urheberrecht und verwandte Schutzrechte z 9 padziernika 1992 r............................................................ 455
Norweskie prawo autorskie, Lov om opphavsrett til andsverk (andsverkloven) z 12 maja 1961 r. ................................... 456
Japoskie prawo autorskie, Copyright Law No 48 z 6 maja 1970 r........ 457
Austriackie prawo autorskie, Bundesgesetz BGBI 1936/111 über das Urheberrecht an Werken der Literatur und der Kunst und über verwandte Schutzrechte z 9 kwietnia 1936 r.......... 457
Kolumbijskie prawo autorskie, Ley N° 23 sobre derechos de Autor z 28 stycznia 1982 r. ........................................................ 458

Bibliografia .............................................................................. 459
Autorzy Anna M. Niżankowska
Format A5
Rok wydania 2007
Wydawca Wolters Kluwer
Kod EAN/ISBN 9788375264685
Liczba stron 476
:
:
: