Moje konto

Finanse lokalne po akcesji

38.80 zł
Rabat: 12.65 zł
Cena katalogowa: 51.45 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 38.84 zł
-+
Dodaj do ulubionych

Dostępność: 100

Czas realizacji:
72 godziny

Średnia ocena: 0
Dodaj recenzję »

Koszt dostawy

Standardowy koszt dostawy na terenie RP od 7,99zł

Darmowa dostawa

Do darmowej dostawy pozostało: 389.00 zł

Finanse lokalne po akcesji

Autorzy Eugeniusz Ruśkowski, Joanna M. Salachna
Format B5
Rok wydania 2007
Wydanie 2
Wydawca Wolters Kluwer
Kod EAN/ISBN 9788375262421
Liczba stron 270

Niniejsza publikacja stanowi kompleksowe omwienie systemu finansw samorzdu terytorialnego w Polsce. Znale w niej mona odpowiedzi m.in. na nastpujce pytania:

  • jaki wpyw ma akcesja Polski do Unii Europejskiej na system finansowy samorzdu terytorialnego;
  • jakie s: zakres, mierniki i uwarunkowania decentralizacji (w tym finansowej);
  • jakie s podstawowe tendencje w reformowaniu i rozwoju finansw lokalnych w Europie;
  • w jaki sposb naley interpretowa przepisy ustawy o finansach publicznych dotyczce funkcjonowania samorzdu terytorialnego;
  • jakie s aktualne uwarunkowania prawne i ekonomiczne zarzdzania finansami w jednostkach samorzdu terytorialnego;
  • jaki jest obowizujcy system nadzoru i kontroli nad gospodark finansow samorzdu terytorialnego oraz w jaki sposb oddziaywuje on na zarzdzanie finansami lokalnymi.

    Spis treci: 



    Wykaz skrtw

    Od Autorw


    Rozdzia I (E. Rukowski)
    Zagadnienia oglne

    1. Finanse lokalne a inne pojcia pokrewne
    str. 15
    2. Miejsce i znaczenie finansw lokalnych w strukturze finansw publicznych
    str. 17
    3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy finansw lokalnych
    str. 22
    4. Finanse lokalne a decentralizacja finansw publicznych
    str. 26
    5. Prba definiowania krajowych finansw lokalnych w oparciu o modele finansw lokalnych w Unii Europejskiej
    str. 34
    5.1. Typ pastwa jako podstawa klasyfikacji modeli finansw lokalnych
    str. 34
    5.2. Forma pastwa a modele finansw lokalnych
    str. 35
    5.3. Wpyw podziau terytorialnego pastwa na modele finansw lokalnych
    str. 36
    5.4. Zakres decentralizacji a modele finansw lokalnych
    str. 36
    5.5. Jako decentralizacji finansw publicznych - samodzielno finansowa
    str. 40
    5.6. Definiowanie krajowych finansw lokalnych (finansw samorzdu terytorialnego)
    str. 43

    Rozdzia II (E. Rukowski)
    Ewolucja finansw lokalnych w polsce
    str. 44

    1. Prba periodyzacji
    str. 44
    2. Finanse samorzdu terytorialnego w II Rzeczypospolitej (1918-1939)
    str. 46
    2.1. Charakterystyka oglna
    str. 46
    2.2. Gospodarka finansowa samorzdu terytorialnego w latach 1918-1924
    str. 47
    2.3. Stan finansw samorzdu terytorialnego w latach 1925-1929
    str. 50
    2.4. Kryzys finansw samorzdu terytorialnego w latach 1930-1935
    str. 52
    2.5. Finanse samorzdu terytorialnego w latach 1935-1939
    str. 53
    3. Finanse samorzdu terytorialnego w latach 1944-1950
    str. 54
    4. Finanse samorzdu terytorialnego od 1990 r. w Polsce
    str. 56
    4.1. Ewolucja finansw gmin w latach 1990-1998
    str. 56
    4.2. Ewolucja finansw j.s.t. i prby ich reformy w latach 1999-2003
    str. 60
    4.3. Zaoenia i podstawowe rozwizania reformy wprowadzonej od 1 stycznia 2004 r.
    str. 68

    Rozdzia III (E. Rukowski)
    Podstawy prawne i planistyczne systemu finansw samorzdowych
    str. 76

    1. Obowizujce podstawy prawne
    str. 76
    1.1. Ponadustawowe rda prawa
    str. 76
    1.2. Ustawowe rda prawa
    str. 82
    1.3. Pozostae rda prawa
    str. 84
    1.4. Wpyw akcesji Polski do Unii Europejskiej na rda prawa budetowego i finansowego j.s.t.
    str. 86
    2. Legalna definicja budetu samorzdowego i jego charakter prawny. Budet a uchwaa budetowa
    str. 87

    Rozdzia IV (E. Rukowski)
    Dochody i wydatki samorzdu terytorialnego
    str. 93

    1. Podzia zada midzy podmiotami publicznymi
    str. 93
    1.1. Uwagi wprowadzajce
    str.93
    1.2. Podzia zada midzy podmiotami publicznoprawnymi jako czynnik determinujcy ich dochody i wydatki
    str. 94
    1.3. Zmiany w strukturze zada j.s.t. od 1 stycznia 2004 r.
    str. 100
    2. Aktualny system dochodw j.s.t.
    str. 106
    2.1. Wprowadzenie
    str. 106
    2.2. Klasyfikacje dochodw samorzdowych
    str. 106
    2.3. Podstawy prawne dochodw samorzdowych
    str. 110
    2.4. Reforma dochodw j.s.t.
    str. 111
    2.5. Dochody z podatkw i opat samorzdowych
    str. 114
    2.6. Udziay j.s.t. w podatkach dochodowych
    str. 130
    2.6.1. Wprowadzenie
    str. 130
    2.6.2. Udziay samorzdw w podatkach pastwowych w wybranych krajach Unii Europejskiej
    str. 131
    2.6.3. Obowizujce zasady udziaw j.s.t. w podatkach pastwowych
    str. 134
    2.7. Subwencja oglna
    str. 136
    2.8. Dotacje celowe
    str. 146
    2.9. Dochody majtkowe j.s.t.
    str. 151
    2.10. Przychody j.s.t.
    str. 154
    3. System wydatkw j.s.t.
    str. 157
    3.1. Uwagi oglne
    str. 157
    3.2. Ekonomiczne i prawne klasyfikacje wydatkw publicznych
    str. 158
    3.3. Oglne zasady wydatkw j.s.t.
    str. 161
    3.4. Ewolucja wielkoci i struktury wydatkw lokalnych w ostatnich latach
    str. 164

    Rozdzia V (J. M. Salachna)
    Aktualne problemy zarzadzania finansami j.s.t. w Polsce - zagadnienia oglne i gospodarka budetowa
    str. 166

    1. Istota zarzdzania finansami i uwagi wprowadzajce
    str. 166
    2. Dopuszczalne organizacyjne i prawne formy realizacji zada j.s.t. a zarzdzanie finansami samorzdowymi
    str. 169
    2.1. Postulat powszechnoci budetu w kontekcie sprawnoci zarzdzania finansami j.s.t.
    str. 169
    2.2. Podmioty podsektora samorzdowego
    str. 171
    2.3. Organizacyjne i prawne formy realizacji zada i ich finansowania przez jednostki podsektora samorzdowego uwzgldniajce zasad powszechnoci aktu budetowego (we wspczesnym ujciu)
    str. 172
    2.3.1. Organizacyjno-prawne (podmiotowe) formy realizacji zada
    str. 172
    2.3.2. Wykonywanie zada na podstawie kontraktw wojewdzkich oraz wspfinansowanych ze rodkw pomocowych jako szczeglne formy dziaa samorzdowych
    str. 178
    2.4. Pozostae organizacyjne i prawne formy realizacji zada j.s.t.
    str. 183
    2.5. Tendencje w zakresie form realizowania zada publicznych przez j.s.t.
    str. 187
    3. Zarzdzanie dochodami i wydatkami j.s.t. - wybrane problemy
    str. 190
    3.1. Istota oraz warunki zarzdzania dochodami i wydatkami przez j.s.t.
    str. 190
    3.2. Zarzdzanie dochodami i wydatkami w kontekcie postulatu rwnowagi budetowej
    str. 194
    3.2.1. Ujcie zasady rwnowagi budetowej
    str. 194
    3.2.2. Rwnowaga i nierwnowaga budetowa w budetach samorzdowych
    str. 195
    4. Zarzdzanie dugiem w j.s.t.
    str. 198
    4.1. Istota i przyczyny powstawania dugu publicznego (samorzdowego) oraz wydatki na obsug dugu
    str. 198
    4.2. Warunki zarzdzania dugiem i obsug zaduenia w j.s.t. w kontekcie obowizujcych regulacji prawnych
    str. 200
    4.2.1. Uwagi wprowadzajce
    str. 200
    4.2.2. Limity zaduenia i obsugi dugu j.s.t.
    str. 201
    4.3. Przesanki podejmowania decyzji zarzdczych dotyczcych dugu
    str. 203
    4.4. Ksztatowanie si dugu publicznego w j.s.t.
    str. 204
    5. Budetowanie i procedura budetowa w j.s.t.
    str. 205
    5.1. Istota budetowania oraz pojcie procedury budetowej
    str. 205
    5.2. Planowanie (programowanie) budetowe oraz normatywne zasady opracowywania projektu budetu
    str. 207
    5.2.1. Programowanie i planowanie budetowe - aspekty teoretyczne
    str. 207
    5.2.2. Obowizujce zasady projektowania budetu j.s.t.
    str. 210
    5.3. Uchwalanie i struktura budetu (uchway budetowej)
    str. 212
    5.4. Wykonywanie budetu
    str. 217
    5.4.1. Uwagi wprowadzajce
    str. 217
    5.4.2. Ukad wykonawczy i harmonogram realizacji budetu oraz przekazywanie informacji jednostkom podlegym
    str. 217
    5.4.3. Dokonywanie zmian budetu - uwarunkowania i zasady
    str. 219
    5.4.4. Generalne normatywne zasady wykonywania budetu samorzdowego i moliwe konsekwencje ich nieprzestrzegania
    str. 221
    5.5. Sprawozdania z wykonania budetu j.s.t.
    str. 223

    Rozdzia VI (J. M. Salachna)
    Nadzr i kontrola samorzdowej gospodarki finansowej oraz odpowiedzialno za naruszenie dyscypliny finansw publicznych w systemie zarzdzania finansami j.s.t.
    str. 226

    1. Nadzr i kontrola finansowa nad dziaalnoci samorzdw terytorialnych. Rola regionalnych izb obrachunkowych
    str. 226
    1.1. Nadzr i kontrola - ustalenia terminologiczne, istota oraz systematyzacja
    str. 226
    1.2. Kontrola wewntrzna gospodarki finansowej i jej rola w zarzdzaniu finansami samorzdowymi
    str. 228
    1.3. Kontrola zewntrzna gospodarki finansowej realizowana przez regionalne izby obrachunkowe i jej rola w zarzdzaniu finansami samorzdowymi
    str. 232
    1.3.1. Uwagi wprowadzajce. Pozycja i zadania regionalnych izb obrachunkowych w Polsce
    str. 232
    1.3.2. Zakres i kryteria kontroli oraz tryb postpowania kontrolnego
    str. 233
    1.3.3. Realizacja funkcji kontrolnych RIO w praktyce
    str. 239
    1.3.4. Kontrola realizowana przez regionalne izby obrachunkowe a usprawnianie zarzdzania finansami samorzdowymi
    str. 241
    2. Odpowiedzialno w zakresie dyscypliny finansw publicznych w j.s.t.
    str. 243
    2.1. Odpowiedzialno jako niezbdny element w procesie zarzdzania finansami - uwagi wprowadzajce
    str. 243
    2.2. Odpowiedzialno za naruszenie dyscypliny finansw publicznych - uwagi oglne. 244
    2.3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy odpowiedzialnoci za naruszenie dyscypliny finansw publicznych
    str. 245
    2.4. Rodzaje sankcji oraz postpowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansw publicznych
    str. 251

    Rozdzia VII (E. Rukowski)
    Ocena stanu polskich finansw lokalnych na tle europejskich standardw i tendencji ich rozwoju w pastwach unii europejskiej
    str. 255

    1. Wprowadzenie
    str. 255
    2. Normatywne standardy finansowania samorzdu terytorialnego w Europie
    str. 256
    3. Nienormatywne standardy finansowania samorzdu terytorialnego w Europie
    str. 257
    4. Podstawowe tendencje rozwoju finansw lokalnych w pastwach Unii Europejskiej
    str. 260
    5. Ocena aktualnego stanu finansw lokalnych w Polsce i podane kierunki ich zmian
    str. 264
    5.1. Polskie finanse lokalne a europejskie standardy i tendencje ich rozwoju
    str. 264
    5.2. Oglne przesanki i uwarunkowania dalszego reformowania polskich finansw lokalnych
    str. 266

    Literatura powoywana w pracy
    str. 268

  • Autorzy Eugeniusz Ruśkowski, Joanna M. Salachna
    Format B5
    Rok wydania 2007
    Wydanie 2
    Wydawca Wolters Kluwer
    Kod EAN/ISBN 9788375262421
    Liczba stron 270
    :
    :
    :