Finanse lokalne po akcesji
38.80 zł | |
Rabat: | 12.65 zł |
Cena katalogowa: | 51.45 zł |
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: | 38.84 zł |
Dostępność: 100
Czas realizacji:
72 godziny
Średnia ocena: 0
Dodaj recenzję »
Koszt dostawy
Standardowy koszt dostawy na terenie RP od 7,99zł
Darmowa dostawa
Do darmowej dostawy pozostało: 389.00 zł
Finanse lokalne po akcesji
Autorzy | Eugeniusz Ruśkowski, Joanna M. Salachna |
---|---|
Format | B5 |
Rok wydania | 2007 |
Wydanie | 2 |
Wydawca | Wolters Kluwer |
Kod EAN/ISBN | 9788375262421 |
Liczba stron | 270 |
Niniejsza publikacja stanowi kompleksowe omwienie systemu finansw samorzdu terytorialnego w Polsce. Znale w niej mona odpowiedzi m.in. na nastpujce pytania:
Spis treci:
Wykaz skrtw
Od Autorw
Rozdzia I (E. Rukowski)
Zagadnienia oglne
1. Finanse lokalne a inne pojcia pokrewne
str. 15
2. Miejsce i znaczenie finansw lokalnych w strukturze finansw publicznych
str. 17
3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy finansw lokalnych
str. 22
4. Finanse lokalne a decentralizacja finansw publicznych
str. 26
5. Prba definiowania krajowych finansw lokalnych w oparciu o modele finansw lokalnych w Unii Europejskiej
str. 34
5.1. Typ pastwa jako podstawa klasyfikacji modeli finansw lokalnych
str. 34
5.2. Forma pastwa a modele finansw lokalnych
str. 35
5.3. Wpyw podziau terytorialnego pastwa na modele finansw lokalnych
str. 36
5.4. Zakres decentralizacji a modele finansw lokalnych
str. 36
5.5. Jako decentralizacji finansw publicznych - samodzielno finansowa
str. 40
5.6. Definiowanie krajowych finansw lokalnych (finansw samorzdu terytorialnego)
str. 43
Rozdzia II (E. Rukowski)
Ewolucja finansw lokalnych w polsce
str. 44
1. Prba periodyzacji
str. 44
2. Finanse samorzdu terytorialnego w II Rzeczypospolitej (1918-1939)
str. 46
2.1. Charakterystyka oglna
str. 46
2.2. Gospodarka finansowa samorzdu terytorialnego w latach 1918-1924
str. 47
2.3. Stan finansw samorzdu terytorialnego w latach 1925-1929
str. 50
2.4. Kryzys finansw samorzdu terytorialnego w latach 1930-1935
str. 52
2.5. Finanse samorzdu terytorialnego w latach 1935-1939
str. 53
3. Finanse samorzdu terytorialnego w latach 1944-1950
str. 54
4. Finanse samorzdu terytorialnego od 1990 r. w Polsce
str. 56
4.1. Ewolucja finansw gmin w latach 1990-1998
str. 56
4.2. Ewolucja finansw j.s.t. i prby ich reformy w latach 1999-2003
str. 60
4.3. Zaoenia i podstawowe rozwizania reformy wprowadzonej od 1 stycznia 2004 r.
str. 68
Rozdzia III (E. Rukowski)
Podstawy prawne i planistyczne systemu finansw samorzdowych
str. 76
1. Obowizujce podstawy prawne
str. 76
1.1. Ponadustawowe rda prawa
str. 76
1.2. Ustawowe rda prawa
str. 82
1.3. Pozostae rda prawa
str. 84
1.4. Wpyw akcesji Polski do Unii Europejskiej na rda prawa budetowego i finansowego j.s.t.
str. 86
2. Legalna definicja budetu samorzdowego i jego charakter prawny. Budet a uchwaa budetowa
str. 87
Rozdzia IV (E. Rukowski)
Dochody i wydatki samorzdu terytorialnego
str. 93
1. Podzia zada midzy podmiotami publicznymi
str. 93
1.1. Uwagi wprowadzajce
str.93
1.2. Podzia zada midzy podmiotami publicznoprawnymi jako czynnik determinujcy ich dochody i wydatki
str. 94
1.3. Zmiany w strukturze zada j.s.t. od 1 stycznia 2004 r.
str. 100
2. Aktualny system dochodw j.s.t.
str. 106
2.1. Wprowadzenie
str. 106
2.2. Klasyfikacje dochodw samorzdowych
str. 106
2.3. Podstawy prawne dochodw samorzdowych
str. 110
2.4. Reforma dochodw j.s.t.
str. 111
2.5. Dochody z podatkw i opat samorzdowych
str. 114
2.6. Udziay j.s.t. w podatkach dochodowych
str. 130
2.6.1. Wprowadzenie
str. 130
2.6.2. Udziay samorzdw w podatkach pastwowych w wybranych krajach Unii Europejskiej
str. 131
2.6.3. Obowizujce zasady udziaw j.s.t. w podatkach pastwowych
str. 134
2.7. Subwencja oglna
str. 136
2.8. Dotacje celowe
str. 146
2.9. Dochody majtkowe j.s.t.
str. 151
2.10. Przychody j.s.t.
str. 154
3. System wydatkw j.s.t.
str. 157
3.1. Uwagi oglne
str. 157
3.2. Ekonomiczne i prawne klasyfikacje wydatkw publicznych
str. 158
3.3. Oglne zasady wydatkw j.s.t.
str. 161
3.4. Ewolucja wielkoci i struktury wydatkw lokalnych w ostatnich latach
str. 164
Rozdzia V (J. M. Salachna)
Aktualne problemy zarzadzania finansami j.s.t. w Polsce - zagadnienia oglne i gospodarka budetowa
str. 166
1. Istota zarzdzania finansami i uwagi wprowadzajce
str. 166
2. Dopuszczalne organizacyjne i prawne formy realizacji zada j.s.t. a zarzdzanie finansami samorzdowymi
str. 169
2.1. Postulat powszechnoci budetu w kontekcie sprawnoci zarzdzania finansami j.s.t.
str. 169
2.2. Podmioty podsektora samorzdowego
str. 171
2.3. Organizacyjne i prawne formy realizacji zada i ich finansowania przez jednostki podsektora samorzdowego uwzgldniajce zasad powszechnoci aktu budetowego (we wspczesnym ujciu)
str. 172
2.3.1. Organizacyjno-prawne (podmiotowe) formy realizacji zada
str. 172
2.3.2. Wykonywanie zada na podstawie kontraktw wojewdzkich oraz wspfinansowanych ze rodkw pomocowych jako szczeglne formy dziaa samorzdowych
str. 178
2.4. Pozostae organizacyjne i prawne formy realizacji zada j.s.t.
str. 183
2.5. Tendencje w zakresie form realizowania zada publicznych przez j.s.t.
str. 187
3. Zarzdzanie dochodami i wydatkami j.s.t. - wybrane problemy
str. 190
3.1. Istota oraz warunki zarzdzania dochodami i wydatkami przez j.s.t.
str. 190
3.2. Zarzdzanie dochodami i wydatkami w kontekcie postulatu rwnowagi budetowej
str. 194
3.2.1. Ujcie zasady rwnowagi budetowej
str. 194
3.2.2. Rwnowaga i nierwnowaga budetowa w budetach samorzdowych
str. 195
4. Zarzdzanie dugiem w j.s.t.
str. 198
4.1. Istota i przyczyny powstawania dugu publicznego (samorzdowego) oraz wydatki na obsug dugu
str. 198
4.2. Warunki zarzdzania dugiem i obsug zaduenia w j.s.t. w kontekcie obowizujcych regulacji prawnych
str. 200
4.2.1. Uwagi wprowadzajce
str. 200
4.2.2. Limity zaduenia i obsugi dugu j.s.t.
str. 201
4.3. Przesanki podejmowania decyzji zarzdczych dotyczcych dugu
str. 203
4.4. Ksztatowanie si dugu publicznego w j.s.t.
str. 204
5. Budetowanie i procedura budetowa w j.s.t.
str. 205
5.1. Istota budetowania oraz pojcie procedury budetowej
str. 205
5.2. Planowanie (programowanie) budetowe oraz normatywne zasady opracowywania projektu budetu
str. 207
5.2.1. Programowanie i planowanie budetowe - aspekty teoretyczne
str. 207
5.2.2. Obowizujce zasady projektowania budetu j.s.t.
str. 210
5.3. Uchwalanie i struktura budetu (uchway budetowej)
str. 212
5.4. Wykonywanie budetu
str. 217
5.4.1. Uwagi wprowadzajce
str. 217
5.4.2. Ukad wykonawczy i harmonogram realizacji budetu oraz przekazywanie informacji jednostkom podlegym
str. 217
5.4.3. Dokonywanie zmian budetu - uwarunkowania i zasady
str. 219
5.4.4. Generalne normatywne zasady wykonywania budetu samorzdowego i moliwe konsekwencje ich nieprzestrzegania
str. 221
5.5. Sprawozdania z wykonania budetu j.s.t.
str. 223
Rozdzia VI (J. M. Salachna)
Nadzr i kontrola samorzdowej gospodarki finansowej oraz odpowiedzialno za naruszenie dyscypliny finansw publicznych w systemie zarzdzania finansami j.s.t.
str. 226
1. Nadzr i kontrola finansowa nad dziaalnoci samorzdw terytorialnych. Rola regionalnych izb obrachunkowych
str. 226
1.1. Nadzr i kontrola - ustalenia terminologiczne, istota oraz systematyzacja
str. 226
1.2. Kontrola wewntrzna gospodarki finansowej i jej rola w zarzdzaniu finansami samorzdowymi
str. 228
1.3. Kontrola zewntrzna gospodarki finansowej realizowana przez regionalne izby obrachunkowe i jej rola w zarzdzaniu finansami samorzdowymi
str. 232
1.3.1. Uwagi wprowadzajce. Pozycja i zadania regionalnych izb obrachunkowych w Polsce
str. 232
1.3.2. Zakres i kryteria kontroli oraz tryb postpowania kontrolnego
str. 233
1.3.3. Realizacja funkcji kontrolnych RIO w praktyce
str. 239
1.3.4. Kontrola realizowana przez regionalne izby obrachunkowe a usprawnianie zarzdzania finansami samorzdowymi
str. 241
2. Odpowiedzialno w zakresie dyscypliny finansw publicznych w j.s.t.
str. 243
2.1. Odpowiedzialno jako niezbdny element w procesie zarzdzania finansami - uwagi wprowadzajce
str. 243
2.2. Odpowiedzialno za naruszenie dyscypliny finansw publicznych - uwagi oglne. 244
2.3. Zakres podmiotowy i przedmiotowy odpowiedzialnoci za naruszenie dyscypliny finansw publicznych
str. 245
2.4. Rodzaje sankcji oraz postpowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansw publicznych
str. 251
Rozdzia VII (E. Rukowski)
Ocena stanu polskich finansw lokalnych na tle europejskich standardw i tendencji ich rozwoju w pastwach unii europejskiej
str. 255
1. Wprowadzenie
str. 255
2. Normatywne standardy finansowania samorzdu terytorialnego w Europie
str. 256
3. Nienormatywne standardy finansowania samorzdu terytorialnego w Europie
str. 257
4. Podstawowe tendencje rozwoju finansw lokalnych w pastwach Unii Europejskiej
str. 260
5. Ocena aktualnego stanu finansw lokalnych w Polsce i podane kierunki ich zmian
str. 264
5.1. Polskie finanse lokalne a europejskie standardy i tendencje ich rozwoju
str. 264
5.2. Oglne przesanki i uwarunkowania dalszego reformowania polskich finansw lokalnych
str. 266
Literatura powoywana w pracy
str. 268
Autorzy | Eugeniusz Ruśkowski, Joanna M. Salachna |
---|---|
Format | B5 |
Rok wydania | 2007 |
Wydanie | 2 |
Wydawca | Wolters Kluwer |
Kod EAN/ISBN | 9788375262421 |
Liczba stron | 270 |