Finansowanie instytucji wyznaniowych ze środków publicznych w Polsce
20.33 zł | |
Rabat: | 3.67 zł |
Cena katalogowa: | 24.00 zł |
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: | 20.35 zł |
Dostępność: 100
Czas realizacji:
72 godziny
Średnia ocena: 0
Dodaj recenzję »
Koszt dostawy
Standardowy koszt dostawy na terenie RP od 7,99zł
Darmowa dostawa
Do darmowej dostawy pozostało: 389.00 zł
Finansowanie instytucji wyznaniowych ze środków publicznych w Polsce
Autorzy | Stanisławski Tadeusz |
---|---|
Format | B5 |
Rok wydania | 2011 |
Wydawca | Wydawnictwo KUL |
Kod EAN/ISBN | 8377023598 |
Liczba stron | 182 |
Finansowanie instytucji wyznaniowych ze rodków publicznych w Polsce
Za zasadniczy cel pracy dr Tadeusz Stanisaw-ski przyj analiz prawnej budowy obecnie istniejcych, bardzo zrónicowanych systemów finansowania instytucji wyznaniowych w Polsce. Dziea tego dokonuje najpierw przez wnikliwy opis ewolucyjnych zmian w tym zakresie, a nastpnie przez prezentacj rónych systemów finansowania (pozytywne, negatywne, a take porednie). Na tej podstawie podejmuje prób uporzdkowania opisów poszczególnych procedur finansowania.
W pracy znajdujemy wiele nowatorsko podjtych analiz prawnych, ciekawych syntez i oryginalnych wnioskowa. Zalet pracy jest wyrazisto pogldów, a take doskonaa argumentacja poczona z bardzo dobr znajomoci literatury i doktryny. Autor, poprzez analiz szczegóowych przypadków, umoliwia wycignicie wniosków, które by moe przyczyni si do wypracowania nowych, bardziej transparentnych norm finansowania instytucji wyznaniowych w Polsce.
Z recenzji dra hab. Jana Olszewskiego, prof. UR
SPIS TRECI
Wykaz skrótów
Wstp
Rozdzia 1.
Ewolucja systemów finansowania instytucji kocielnych w Polsce
1.1. Okres dwudziestolecia midzywojennego
1.1.1. Istota systemu beneficjalnego
1.1.2. Pojcie sekularyzacji majtków kocielnych
1.1.3. Regulacje Konkordatu z 1925 r. w kwestiach dotacji dla Kocioa
1.1.3.1. róda dotacji pastwowych
1.1.3.2. Podzia rodków z dotacji pastwowych
1.1.4. Ulgi i zwolnienia podatkowe podmiotów kocielnych
1.1.4.1. Sytuacja podatkowa osób prawnych
1.1.4.2. Sytuacja podatkowa osób duchownych
1.2. Okres Polski Ludowej
1.2.1. Zasady powojennego systemu podatkowego
1.2.2. Koniec systemu konkordatowego
1.2.3. Podatek dochodowy
1.2.4. Podatki lokalne
1.2.5. Sytuacja podatkowa osób duchownych
1.2.6. Inne preferencje podatkowe
Rozdzia 2.
Systemy finansowania instytucji wyznaniowych ze rodków publicznych w pastwach Unii Europejskiej
2.1. Finansowanie pozytywne
2.1.1. Podatek kocielny
2.1.2. Wynagrodzenia osób duchownych
2.1.3. Konserwacja zabytków
2.1.4. Rekompensaty ze strony pastwa na rzecz kocioów i innych zwizków wyznaniowych
2.1.5. Inne formy finansowego wspierania instytucji wyznaniowych ze rodków publicznych
2.2. Finansowanie negatywne
2.2.1. Podatki dochodowe
2.2.2. Podatki lokalne
2.2.3. Podatki porednie
2.2.4. Inne podatki i opaty
2.3. Finansowanie porednie
Rozdzia 3.
Aktualny system finansowania instytucji wyznaniowych ze rodków publicznych w Polsce
3.1. Finansowanie pozytywne
3.1.1. Finansowanie struktur instytucji wyznaniowych
oraz posugi duszpasterskiej osób duchownych - kapelanów
3.1.2. Finansowanie ubezpiecze spoecznych i zdrowotnych osób duchownych ze rodków Funduszu Kocielnego
3.2. Finansowanie negatywne
3.2.1. Podatki dochodowe
3.2.1.1. Podatek dochodowy od osób prawnych
3.2.1.2. Podatek dochodowy od osób fizycznych
3.2.2. Podatki i opaty lokalne
3.2.2.1. Podatek od nieruchomoci
3.2.2.2. Podatek od spadków i darowizn
3.2.2.3. Inne podatki lokalne
3.2.3. Ca i inne opaty
3.2.4. Preferencyjne warunki nabywania nieruchomoci w gospodarce nieruchomociami Skarbu Pastwa i jednostek samorzdu terytorialnego
3.3. Finansowanie porednie
3.3.1. Darowizny na cele kultu religijnego
3.3.1.1. Darczyca
3.3.1.2. Obdarowany
3.3.1.3. Przedmiot i sposób dokonania darowizny
3.3.1.4. Cel dokonywanej darowizny
3.3.1.5. Mechanizm i limit odliczenia od podstawy opodatkowania
3.3.1.6. Skutki odliczania darowizn na cele kultu religijnego dla finansów publicznych pastwa
3.3.2. Darowizny na kocieln dziaalno charytatywno-opiekucz
3.3.2.1. Podstawy prawne
3.3.2.2. Pojcie kocielnej dziaalnoci charytatywno-opiekuczej
3.3.2.3. Brak limitu odlicze oraz konieczno uzyskania sprawozdania od obdarowanego
3.3.2.4. Skutki budetowe odliczania darowizn na kocieln dziaalno charytatywno-opiekucz od podstawy opodatkowania podatkami dochodowymi
Rozdzia 4.
Szczególne instytucje oraz procedury finansowania kocioów i innych zwizków wyznaniowych w Polsce ze rodków publicznych
4.1. Finansowanie ze rodków Funduszu Kocielnego
4.1.1. Geneza i ewolucja Funduszu Kocielnego
4.1.2. Struktura Funduszu Kocielnego
4.1.3. Cele dotacji z Funduszu Kocielnego
4.1.3.1. Wspomaganie kocielnej dziaalnoci charytatywnej, kocielnej dziaalnoci owiatowo-wychowawczej i opiekuczo-wychowawczej, a take inicjatyw zwizanych ze zwalczaniem patologii spoecznych, oraz wspódziaanie w tym zakresie organów administracji rzdowej z kocioami i innymi zwizkami wyznaniowymi
4.1.3.2. Remonty i konserwacja obiektów sakralnych o wartoci zabytkowej
4.1.3.3. Finansowanie skadek na ubezpieczenia spoeczne i zdrowotne duchownych
4.1.4. Procedura uzyskiwania i rozliczania dotacji z Funduszu Kocielnego
4.2. Finansowanie na drodze regulacji wasnoci nieruchomoci
4.2.1. Geneza powoania komisji prowadzcych postpowania oraz procedur regulacyjnych
4.2.2. Istota i przebieg regulacji wasnoci nieruchomoci
4.2.2.1. Przedmiot postpowania regulacyjnego
4.2.2.2. Komisje Majtkowa i regulacyjne
4.2.2.3. Skad komisji
4.2.2.4. Przebieg postpowania regulacyjnego
4.2.2.5. Rezultat postpowania regulacyjnego
Zakoczenie
Bibliografia
Summary
Za zasadniczy cel pracy dr Tadeusz Stanisaw-ski przyj analiz prawnej budowy obecnie istniejcych, bardzo zrónicowanych systemów finansowania instytucji wyznaniowych w Polsce. Dziea tego dokonuje najpierw przez wnikliwy opis ewolucyjnych zmian w tym zakresie, a nastpnie przez prezentacj rónych systemów finansowania (pozytywne, negatywne, a take porednie). Na tej podstawie podejmuje prób uporzdkowania opisów poszczególnych procedur finansowania.
W pracy znajdujemy wiele nowatorsko podjtych analiz prawnych, ciekawych syntez i oryginalnych wnioskowa. Zalet pracy jest wyrazisto pogldów, a take doskonaa argumentacja poczona z bardzo dobr znajomoci literatury i doktryny. Autor, poprzez analiz szczegóowych przypadków, umoliwia wycignicie wniosków, które by moe przyczyni si do wypracowania nowych, bardziej transparentnych norm finansowania instytucji wyznaniowych w Polsce.
Z recenzji dra hab. Jana Olszewskiego, prof. UR
SPIS TRECI
Wykaz skrótów
Wstp
Rozdzia 1.
Ewolucja systemów finansowania instytucji kocielnych w Polsce
1.1. Okres dwudziestolecia midzywojennego
1.1.1. Istota systemu beneficjalnego
1.1.2. Pojcie sekularyzacji majtków kocielnych
1.1.3. Regulacje Konkordatu z 1925 r. w kwestiach dotacji dla Kocioa
1.1.3.1. róda dotacji pastwowych
1.1.3.2. Podzia rodków z dotacji pastwowych
1.1.4. Ulgi i zwolnienia podatkowe podmiotów kocielnych
1.1.4.1. Sytuacja podatkowa osób prawnych
1.1.4.2. Sytuacja podatkowa osób duchownych
1.2. Okres Polski Ludowej
1.2.1. Zasady powojennego systemu podatkowego
1.2.2. Koniec systemu konkordatowego
1.2.3. Podatek dochodowy
1.2.4. Podatki lokalne
1.2.5. Sytuacja podatkowa osób duchownych
1.2.6. Inne preferencje podatkowe
Rozdzia 2.
Systemy finansowania instytucji wyznaniowych ze rodków publicznych w pastwach Unii Europejskiej
2.1. Finansowanie pozytywne
2.1.1. Podatek kocielny
2.1.2. Wynagrodzenia osób duchownych
2.1.3. Konserwacja zabytków
2.1.4. Rekompensaty ze strony pastwa na rzecz kocioów i innych zwizków wyznaniowych
2.1.5. Inne formy finansowego wspierania instytucji wyznaniowych ze rodków publicznych
2.2. Finansowanie negatywne
2.2.1. Podatki dochodowe
2.2.2. Podatki lokalne
2.2.3. Podatki porednie
2.2.4. Inne podatki i opaty
2.3. Finansowanie porednie
Rozdzia 3.
Aktualny system finansowania instytucji wyznaniowych ze rodków publicznych w Polsce
3.1. Finansowanie pozytywne
3.1.1. Finansowanie struktur instytucji wyznaniowych
oraz posugi duszpasterskiej osób duchownych - kapelanów
3.1.2. Finansowanie ubezpiecze spoecznych i zdrowotnych osób duchownych ze rodków Funduszu Kocielnego
3.2. Finansowanie negatywne
3.2.1. Podatki dochodowe
3.2.1.1. Podatek dochodowy od osób prawnych
3.2.1.2. Podatek dochodowy od osób fizycznych
3.2.2. Podatki i opaty lokalne
3.2.2.1. Podatek od nieruchomoci
3.2.2.2. Podatek od spadków i darowizn
3.2.2.3. Inne podatki lokalne
3.2.3. Ca i inne opaty
3.2.4. Preferencyjne warunki nabywania nieruchomoci w gospodarce nieruchomociami Skarbu Pastwa i jednostek samorzdu terytorialnego
3.3. Finansowanie porednie
3.3.1. Darowizny na cele kultu religijnego
3.3.1.1. Darczyca
3.3.1.2. Obdarowany
3.3.1.3. Przedmiot i sposób dokonania darowizny
3.3.1.4. Cel dokonywanej darowizny
3.3.1.5. Mechanizm i limit odliczenia od podstawy opodatkowania
3.3.1.6. Skutki odliczania darowizn na cele kultu religijnego dla finansów publicznych pastwa
3.3.2. Darowizny na kocieln dziaalno charytatywno-opiekucz
3.3.2.1. Podstawy prawne
3.3.2.2. Pojcie kocielnej dziaalnoci charytatywno-opiekuczej
3.3.2.3. Brak limitu odlicze oraz konieczno uzyskania sprawozdania od obdarowanego
3.3.2.4. Skutki budetowe odliczania darowizn na kocieln dziaalno charytatywno-opiekucz od podstawy opodatkowania podatkami dochodowymi
Rozdzia 4.
Szczególne instytucje oraz procedury finansowania kocioów i innych zwizków wyznaniowych w Polsce ze rodków publicznych
4.1. Finansowanie ze rodków Funduszu Kocielnego
4.1.1. Geneza i ewolucja Funduszu Kocielnego
4.1.2. Struktura Funduszu Kocielnego
4.1.3. Cele dotacji z Funduszu Kocielnego
4.1.3.1. Wspomaganie kocielnej dziaalnoci charytatywnej, kocielnej dziaalnoci owiatowo-wychowawczej i opiekuczo-wychowawczej, a take inicjatyw zwizanych ze zwalczaniem patologii spoecznych, oraz wspódziaanie w tym zakresie organów administracji rzdowej z kocioami i innymi zwizkami wyznaniowymi
4.1.3.2. Remonty i konserwacja obiektów sakralnych o wartoci zabytkowej
4.1.3.3. Finansowanie skadek na ubezpieczenia spoeczne i zdrowotne duchownych
4.1.4. Procedura uzyskiwania i rozliczania dotacji z Funduszu Kocielnego
4.2. Finansowanie na drodze regulacji wasnoci nieruchomoci
4.2.1. Geneza powoania komisji prowadzcych postpowania oraz procedur regulacyjnych
4.2.2. Istota i przebieg regulacji wasnoci nieruchomoci
4.2.2.1. Przedmiot postpowania regulacyjnego
4.2.2.2. Komisje Majtkowa i regulacyjne
4.2.2.3. Skad komisji
4.2.2.4. Przebieg postpowania regulacyjnego
4.2.2.5. Rezultat postpowania regulacyjnego
Zakoczenie
Bibliografia
Summary
Autorzy | Stanisławski Tadeusz |
---|---|
Format | B5 |
Rok wydania | 2011 |
Wydawca | Wydawnictwo KUL |
Kod EAN/ISBN | 8377023598 |
Liczba stron | 182 |