Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne a prawo europejskie
55.05 zł | |
Rabat: | 17.95 zł |
Cena katalogowa: | 73.00 zł |
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: | 55.11 zł |
Dostępność: 100
Czas realizacji:
72 godziny
Średnia ocena: 0
Dodaj recenzję »
Koszt dostawy
Standardowy koszt dostawy na terenie RP od 7,99zł
Darmowa dostawa
Do darmowej dostawy pozostało: 389.00 zł
Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne a prawo europejskie
Autorzy | Kmieciak Zbigniew |
---|---|
Format | A5 |
Rok wydania | 2010 |
Wydawca | Wolters Kluwer |
Kod EAN/ISBN | 9788326400919 |
Liczba stron | 226 |
Postpowanie administracyjne i sdowoadministracyjne a prawo europejskie
Ksika ukazuje relacje pomidzy prawem europejskim, rozumianym jako porzdek prawny ksztatowany zarówno w ramach wspólnotowych, jak i dziaalnoci Rady Europy, w tym systemu Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Czowieka i Podstawowych Wolnoci, a polskim postpowaniem administracyjnym i sdowoadministracyjnym. Punktem odniesienia dla prowadzonej analizy s zasady tak pojmowanego prawa europejskiego dotyczce kluczowych dla problematyki administracyjnego prawa procesowego kwestii: autonomii proceduralnej pastw czonkowskich UE, prawa do dobrej administracji, prawa do sdu oraz stosowania alternatywnych - w stosunku do trybów jurysdykcyjnych - rodków rozwizywania sporów prawnych z udziaem administracji publicznej. Przedstawione rozwaania zostay uzupenione uwagami dotyczcymi perspektyw nauki europejskiego prawa administracyjnego.
W pracy uwzgldniono w szerokim zakresie wtki komparatystyczne. Zamiarem autora byo przyblienie czytelnikowi najbardziej oryginalnych i wyróniajcych si w skali europejskiej rozwiza przyjtych w poszczególnych systemach, nie tylko jako ilustracji dla formuowanych tez, lecz take materiau ukazujcego genez oraz uwarunkowania rozpatrywanych idei, unormowa prawnych i ustale orzecznictwa sdowego.
W pracy uwzgldniono w szerokim zakresie wtki komparatystyczne. Zamiarem autora byo przyblienie czytelnikowi najbardziej oryginalnych i wyróniajcych si w skali europejskiej rozwiza przyjtych w poszczególnych systemach, nie tylko jako ilustracji dla formuowanych tez, lecz take materiau ukazujcego genez oraz uwarunkowania rozpatrywanych idei, unormowa prawnych i ustale orzecznictwa sdowego.
Spis treci: Wykaz skrótów Wstp Rozdzia I
Zwizanie organów stosujcych prawo zasad autonomii proceduralnej pastw czonkowskich Unii Europejskiej
1. Koncepcja autonomii proceduralnej pastw czonkowskich Unii Europejskiej 1.1. Multicentryczno systemu prawa 1.2. Stosowanie i kontrola przestrzegania prawa wspólnotowego przez organy krajowe 1.3. Istota autonomii proceduralnej i jej podstawowe zaoenia 1.4. Szerokie i wskie ujcie autonomii proceduralnej 2. Zasada pierwszestwa prawa wspólnotowego a weryfikacja ostatecznej decyzji administracyjnej niezgodnej z tym prawem 2.1. Casus Ciola i konsekwencje rozstrzygnicia ETS dla polskiej praktyki 2.2. Casus Küchne & Heitz NV - modyfikacja stanowiska Europejskiego Trybunau Sprawiedliwoci 2.3. Dalsza ewolucja stanowiska Europejskiego Trybunau Sprawiedliwoci 2.4. Tryb weryfikacji ostatecznej decyzji administracyjnej w warunkach polskich 2.5. Zagadnienie ponownego rozpatrzenia sprawy w nastpstwie wyroku ETPC 3. Problem respektowania zasady efektywnoci prawa wspólnotowego przez sdy administracyjne 3.1. Formua kontroli sprawowanej przez polskie sdy administracyjne 3.2. Efektywno prawa wspólnotowego a ochrona powagi rzeczy osdzonej 3.3. Dylematy ochrony tymczasowej 4. Wyzwania stojce przed praktyk i legislatyw Rozdzia II
Standardy proceduralne wynikajce z "prawa do dobrej administracji" i ich realizacja w polskim ustawodawstwie oraz w praktyce
1. Pojcie prawa do dobrej administracji i jego róda 1.1. Prawo do dobrej administracji w ujciu Karty Praw Podstawowych 1.2. Prawo do dobrej administracji w krajowym porzdku prawnym 1.3. Status Karty Praw Podstawowych 1.4. Prawo do dobrej administracji w ujciu europejskiego soft-law 2. Wymagania (standardy) proceduralne utosamiane z "prawem do dobrej administracji" 2.1. Systematyka rekomendacji - Prawo do dobrej administracji 2.2. Zasady ogólne rekomendacji - Prawo do dobrej administracji 2.3. Zasady wydawania i wykonania decyzji administracyjnych 2.4. Zasady wzruszania decyzji wykonalnych 2.5. Kontrola decyzji administracyjnych 3. Perspektywy rozwoju prawa o postpowaniu administracyjnym 3.1. Standardy minimalne procedury administracyjnej a kodeks postpowania administracyjnego 3.2. Postulaty unowoczenienia postpowania administracyjnego 3.3. Zasady europejskiego soft-law jako ródo dyrektyw interpretacyjnych
Rozdzia III
Prawo do sdu w sprawach sporów jednostki z administracj w wietle postanowie konwencyjnych, konstytucyjnych oraz europejskiego soft-law
1. Pojcie, skadniki i róda prawa do sdu 1.1. Ogólna definicja prawa do sdu 1.2. Prawo do sdu w ujciu konwencyjnym 1.3. Prawo do sdu w ujciu konstytucyjnym 1.4. Prawo do sdu w ujciu europejskiego soft-law 1.5. Podstawowe elementy prawa do sdu 1.6. Prawo do sdu a modele jurysdykcji sdowoadministracyjnej 1.7. Przeobraenia modelu jurysdykcji typu weryfikacyjnego 1.8. Problem wykonania wyroku sdu administracyjnego 1.9. Paszczyzny analizy realizacji prawa do sdu 2. Czynniki warunkujce dostp do sdu 2.1. Legitymacja skargowa 2.2. Przedmiot kontroli 2.3. Wymagania formalne i fiskalne 3. Atrybuty sdu jako organu orzekajcego 3.1. Standardy oceny 3.2. Pojcie sdu w rozumieniu art. 6 ust. 1 KE 3.3. Zgodno z prawem jako kryterium sdowej kontroli dziaa administracji 3.4. Niezawiso, niezaleno i bezstronno sdu 3.5. Pojcie sdu waciwego ze wzgldu na materi sporu 4. Zasady rzetelnego procesu 4.1. Kryteria analizy 4.2. Rozsdny termin wydania orzeczenia 4.3. "Równo broni" 4.4. Dostp do przekazanych sdowi akt sprawy 4.5. Kontradyktoryjno postpowania 4.6. Przedmiot przeprowadzanego przez sd badania 4.7. Publiczny charakter rozprawy 4.8. Publiczne ogoszenie orzeczenia 4.9. Uzasadnienie orzeczenia 4.10. Instancyjno postpowania 4.11. Kasacyjna formua kontroli instancyjnej 5. Efektywno kontroli sdowej 5.1. rodki ochrony stosowane przez sd administracyjny 5.2. Gwarancje wykonania wyroku sdowego 5.3. Ochrona tymczasowa w postpowaniu sdowoadministracyjnym 6. Rozwizania utrudniajce realizacj prawa do sdu 6.1. Uksztatowanie jurysdykcji sdowoadministracyjnej a prawo do sdu 6.2. Niedostatki regulacji prawnej 6.3. Problem metodologii bada formuy jurysdykcji sdowoadministracyjnej
Rozdzia IV
Alternatywne rodki rozwizywania sporów jednostki z administracj publiczn 1. Sposoby rozstrzygania sporów prawnych 1.1. Adjudykacyjny tryb rozstrzygania sporów 1.2. Alternatywne sposoby rozstrzygania sporów 2. Europejskie standardy Alternative Dispute Resolution 2.1. róda standardów 2.2. Idea Alternative Dispute Resolution w europejskim soft-law 2.3. Typologia rodków (form) Alternative Dispute Resolution 2.4. Kontrola wewntrzna 2.5. Koncyliacja i mediacja 2.6. Ugoda 2.7. Arbitra 3. Mediacja jako forma rozwizywania sporów prawnych pomidzy jednostk a administracj 3.1. Przydatno mediacji ze wzgldu na przedmiot sporu 3.2. Przykady udanego zastosowania mediacji w sprawach sdowoadministracyjnych 3.3. Organ administracji jako mediator 3.4. Mediacja w postpowaniu sdowoadministracyjnym 3.5. Idea mediacji przedsdowej 4. Przyszo mediacji i innych form Alternative Dispute Resolution 4.1. Przeszkody w rozwijaniu rodków i technik Alternative Dispute Resolution 4.2. Aksjologiczny aspekt realizacji programu Alternative DisputeResolution Rozdzia V
Europejskie prawo administracyjne jako przedmiot bada naukowych 1. Zjawisko europeizacji i globalizacji prawa administracyjnego 1.1. Geneza pojcia europejskiego prawa administracyjnego 1.2. Rozwój idei europejskiego i globalnego prawa administracyjnego 2. Propozycja ograniczonej kodyfikacji europejskiego prawa administracyjnego 2.1. Inicjatywa kodyfikacji 2.2. Zaoenia i przedmiot postulowanej kodyfikacji 2.3. Zdeterminowanie krajowego ustawodawstwa o postpowaniu administracyjnym i sdowoadministracyjnym prawem europejskim BibliografiaSkorowidz przedmiotowy
Autorzy | Kmieciak Zbigniew |
---|---|
Format | A5 |
Rok wydania | 2010 |
Wydawca | Wolters Kluwer |
Kod EAN/ISBN | 9788326400919 |
Liczba stron | 226 |